אלרגיה ואסטמה
ד"ר קובי שדה
רופא מומחה

קובי שדה - אלרגיה ואסטמה
053-2121363
    תחומי טיפול
הצטרפו אליינו - Facebook
 
קביעת תור
השארת הודעות ובירורים

במוקד הטלפוני

 
053/2121363
24 שעות ביממה 

 

דרמטיטיס אטופית: פריחה אלרגית כרונית

דרמטיטיס אטופית המכונה גם אסתמה של העור, הינה אחת מאקזמות העור השכיחות ביותר. היא מתאפיינת על ידי אזורים אדומים, יבשים ומגרדים בעור.
מחלת עור זו המאפיינת לא רק ילדים אלא גם מבוגרים נגרמת משילוב של גורמים שונים: נטייה גנטית, שינויים סביבתיים, נטייה ליובש העור, פגיעה בהגנה הטבעית של העור ונטייה אלרגית חזקה.

את הגנטיקה לא ניתן לשנות, על שמירת לחות העור הסברתי בפרקים קודמים בנושא, אך דווקא האלרגיה הוא גורם שאנו יכולים לשלוט בו.

הילדים הסובלים מדרמטיטיס אטופית עשויים לסבול הן מאלרגיות לגורמים סביבתיים כמו אבק, נוצות, פרוות ואבקנים אך מתברר שהילדים עשויים לסבול גן מאלרגיה למזונות כגורם לדרמטיטיס האטופית

בנוסף עלולים הילדים או המבוגרים הסובלים מדרמטיטיס אטוטפית לפתח גם אלרגיות לקרמים ולמשחות בהם הם משתמשים גם לחומרי השימור שבקרמים (כמו למשל פורמאלדהיה או פארבנים) או לחומרים התרופתיים עצמם (כמו למשל רגישות לסטרואידים שבמשחות)

בשל כל זאת חשוב מאד להפנות כל ילד או מבוגר הסובל מדרמטיטיס אטופית לייעוץ רופא אלרגיה.
מעבר לבדיקה של גורמי האלרגיה האפשריים במרפאה תקבלו ייעוץ לגבי טיפול נכון בעור, מניעת גרד באמצעים מתאימים וייעוץ לגבי דרכי לחזק את מערכת החיסון ולהפחית את האלרגיה.


בכנס השנתי של רופאי העור בארה"ב הציגו מומחים מאוניברסיטת פורטלנד, אורגון, ממצאי מחקר המצביעים על כך, כי קיים קשר הדוק בין דרמטיטיס אטופית לבין אלרגיות מזון.

בין 6% ל-10% מכלל הילדים סובלים ממחלת עור כרונית זו, וכרבע מהם אלרגיים למזון כלשהו. החוקרים מציינים, כי בעיית העור מופיעה בדרך כלל לפני אלרגיית המזון, ולפי כך חשוב כי הורים של ילדים עם דרמטיטיס אטופית יהיו ערים לאפשרות זו. החוקרים הציגו את התוצאות של המחקר בן חמש שנים שנערך בו זמנית במספר בתי חולים בארה"ב, בו השתתפו תינוקות בגילאים 3 עד 18 חודשים שסובלים מאסתמה של העור. על פי הממצאים, גם כאשר בעיית העור הייתה קלה, ל-15% מהילדים הייתה בוודאות אלרגיית מזון. החוקרים טועני כי הסבירות לפתח אלרגיית מזון מתגברת ככל שהדרמטיטיס קשה יותר.

לכן מומלץ לערוך בדיקות ספציפיות לאבחנת אלרגיות מזון ולאחרונה נקבעו הנחיות חדשות שעיקרן:
אצל ילדים מתחת לגיל חמש, שסובלים מדרמטיטיס אטופית בינונית עד חריפה, כדאי לשקול בדיקות לגילוי אלרגיית מזון לחלב, ביצים, בוטנים, חיטה וסויה, אם וכאשר קיימים התנאים הבאים:
·        הילד סובל מדרמטיטיס אטופית מתמדת למרות טיפול מתאים.
·        קיימת אצל הילד היסטוריה אמינה של תגובה אלרגית מיידית למוצר מזון מסוים.
 
 
מקור:
Food Allergy and Dermatology; The American Academy of Dermatology 69th Annual Meeting, February 2011

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים