אסתמה בילדים

אסתמה היא מחלה נפוצה מאד בקרב הדור הצעיר ואחד מתוך חמישה ילדים מאובחן כחולה אסתמה.
למרות זאת, הטיפולים התקדמו מאוד בשנים האחרונות לנקודה בה גם אם לילד יש אסתמה, הדבר לא צריך להגביל אותו בפעילות היומיומית שלו.

על ידי קבלת טיפול מתאים ויעוץ מהרופא, ילדך יוכל להשיג את מטרות הטיפול באסתמה:
1. להיות משוחרר מתסמיני המחלה ביום ובלילה.
2. להקטין ככל האפשר את ההיעדרויות מבית הספר.
3. להוריד את הסיכון להתקפי אסתמה קשים.

חלק חשוב בשליטה על האסתמה של ילדך הינו זיהוי הסימפטומים מוקדם ככל האפשר. למשל, אחד הסימפטומים הנפוצים ביותר של האסתמה היא התעוררות בלילה עם שיעול, צפצופים וקוצר נשימה.
ע"י זיהוי הסימפטומים האלו והתייעצות עם הרופא על כך, תוכל לקבל מהרופא טיפול המתאים למצב מחלת הילד, באופן שישפר כמה שיותר טוב ויותר מהר את מצבו של הילד שלך עם מינימום של תופעות לואי ומניעת העדרות מבית הספר או פגיעה בפעילויות חברתיות או ספורטיביות.

מאוד חשוב הוא לנסות ולהכיר את הגורמים להתלקחות האסתמה אצל ילדך. חלק מהגורמים הנפוצים ביותר הם אלרגיות לקרדית אבק הבית, לפריחת עצים וצמחים מסוימים וחשיפה לפרוות חיות בית.
זכור שגם אם אתה מזהה את הגורם המצית את האסתמה אצל ילדך, זה לא אומר שהוא יצטרך להתרחק מאותו גורם לתמיד, טיפול מתאים יכול לעזור לו לשלוט על המחלה כך שהסימפטומים לא מחמירים עם כל חשיפה לאותו גורם.

קישור: מעבר למאמר זה אני מפנה אותכם לקרוא עוד על אסתמה בגיל הרך במאמר על הקווים המנחים לטיפול באסתמה בילדים

אסתמה ובית הספר

אסתמה היא מחלה מאוד נפוצה כיום בילדים, סביר להניח שלילדך יהיו חברים נוספים בכיתה הסובלים מהמחלה. הם אולי לא יודעים אחד על חברו, כי כיום עם טיפול מתאים אין צורך שכולם יידעו על קיומה של המחלה. למרות זאת חשוב מאוד ליידע את צוות המורים של ילדך בבית הספר על מחלת האסתמה ומצבו.

מה תאמר למורה של ילדך האסמתי?
אם ילדך סובל מאסתמה ומשתמש במשאף, ייתכן והוא יזדקק לו במהלך שעות הלימודים והמורים צריכים להיות מודעים לטיפול אותו ילדכם צריך לקחת במהלך היום.
רעיון טוב לשאול את המורה מפעם לפעם האם לילדך היו סימפטומים, ובאיזו תדירות הוא משתמש במשאף במהלך היום. לפעמים שיעול יכול להיות הסימפטום היחיד לאסתמה וחשוב שהמורה י/תהיה מודע/ת לכך.
אם המורה מדווח/ת שילדך ישנוני או לא שם לב למה שקורה בבית הספר, אולי זה סימן שהאסתמה מעירה אותו בלילה. במקרה כזה חשוב שתדבר עם הרופא וייתכן שניתן להתאים טיפול טוב יותר למצב הילד.

מה יכול להוות גורם המצית התקף בבית הספר?
פעילויות מסוימות בבית הספר יכולות לגרום להרעה במצב המחלה, אמנם פעילות מאומצת כמו בשעורי ההתעמלות יכולות להצית התקף, אבל צריכים לעודד את כל הילדים להשתתף בשעורי הספורט. לפעמים משטחי הדשא יעורר התקף וייתכן שהרופא ימליץ על נטילת משאף לפני הפעילות הגופנית.
דברים נוספים שיכולים להחמיר את המחלה הם חומרים בהם משתמשים בשיעורי מדעים וחיות המוחזקות בבית הספר.
לפעמים טעימה מכריך של חבר המכיל ממרח שהילד אלרגי אליו יכול לגרום להחמרה.

חשוב שצוות המורים בבית ספר יהיה מודע למצב הילד ויוכל לטפל בו בביטחון.

אם לילדך יש התקף בבית הספר, הצוות צריך לדעת מה הפעולות שהוא צריך לנקוט.
חשוב לדעת:
  • איך לזהות את הסימפטומים (שיעול קוצר נשימה או צפופים למשל).
  • איזה טיפול מקל על הסימפטומים האלו (ונטולין או בריקלין למשל או כל טיפול אחר שקבע הרופא).
  • איך לתת את הטיפול (לרוב שימוש במשאף אך לעיתים גם אינהלציה בחדר האחות למשל) .
  • מתי להזעיק עזרה (במידה והילד מפתח קוצר נשימה קשה, הוא מתקשה בדיבור, הוא גונח, מזיעה או נראה כעומד להתעלף).

התרופות המשמשות לטיפול בילדך לא צריכות להיות נעולות בארון אלא להימצא בהישג יד כל הזמן. אסור להתעכב במתן טיפול כאשר זקוקים לו.
המורה צריכה להיות מודעות לקשיים שחווה ילד הסובל מאסתמה ולאפשר לו לקחת את הטיפול בזמנים שהוא זקוק לו.

Go Back  Print  Send Page