דלקת עיניים אלרגית

העיניים הן אחד האברים הרגישים ביותר בגופנו והם חשופות לסביבה למזהמים בה ולגורמי האלרגים שבה.

דלקות עיניים (ובמיוחד הכוונה לדלקת לחמיות העיין או העפעפיים) הן תופעה שכיחה מאד העשוייה להגרם מגוף או חומר זר, זיהום וירלי או חיידקי או אלרגיה.

דלקות העיניים הזהומיות נמשכות בד"כ מספר ימים ועשויות להגיב היטב למשחות או טיפות אנטיביוטיות.

לעומת זאת, דלקת העיניים האלרגית עשוייה להיות חריפה ולהתבטא בדמעת, אודם וגרד פתאומיים השוכחים לאר מספר שעות או ימים ספורים או שהדלקת עשוייה להיות כרונית ואז להמשך אפילו חודשים רבים בשנה.

דלקות העיניים לא רק שעשויות להציק ולהגביל הן גם עשויות להוביל לשנויים כרוניים ולירידה בלתי הפיכה בראיה ולכן חשוב מאד לאבחן ולטפל בהן.

בילדים לא תמיד האבחנה ברורה, הילד לעיתים אינו מתלונן על בעיה בעיניו אבל סימנים כמו שפשוף העיניים, אודם או שנויי צבע אחרים או ירידה בראיה עשויים לרמז על הבעיה.

הגורמים לאלרגיה הם רבים ובעיקר חשוב לאבחן ולטפל בגורמים הקשורים במרכיבי האבק שבבית, רגישות למקקים, רגישות לעובש, אלרגיה לחיית הבית (כלב, חתול ואפילו לתוכי), אלרגיה לאבקני הצמחים והפרחים השונים ועוד...

יש לזכור שדלקת עיניים או דלקת בעפעפיים עשוייה להגרם גם מרגישות לקוסמטיקה ואיפור או אפילו אלרגיה לטיפות העיניים עצמם שבהם מטופל החולה כנגד קטרקט או גלאוקומה למשל.

חשוב גם לזכור שקיימות תופעות של דלקת כרונית בעיניים שהמאד דומה לדלקת אלרגית אך אינה קשורה ברגישות לגורם חיצוני ספציפי - דלקת זו המכונה גם "אביבית" עשוייה להיות קשה לטיפול.

האיבחון והטיפול מבוצע בשיתוף פעולה עם רופא העיניים, רופאי העיניים מגלים את הדלקת מנסים לטפל בה וכאשר מועלה החשד שהגורם הוא אלרגי הם יפנו את החולה לבדיקת רופא האלרגיה.

בבדיקה אנו מנסים לגלות את הגורם, לאשר או לשלול שאכן מדובר באלרגיה כגורם לדלקת העיניים ובהתאם גם להציע טיפול- טיפול מונע וטיפול תרופתי.

בעוד שרופא העיניים מתרכז בעיקר בטיפול בטיפות המוקומיות לעיניים הרי שרופא האלרגיה עשוי להציע לכם טיפולים כוללניים יותר כנגד האלרגיה, אם באמצעות סירופים או טובליות ואם באמצעות החיסונים לאלרגיה.