התקף אסטמה

דף הבית >> אסטמה, ובעיות נשימה >> מידע נוסף >> התקף אסטמה

איך להתמודד עם התקף אסטמה?

אסטמה היא מחלה דלקתית של דרכי הנשימה, הנגרמת מסיבות גנטיות ומגורמים אלרגנים. המחלה יוצרת כיווץ של כלי הנשימה והפרשת ריר, אשר יוצרים ליחה, שיעול וקוצר נשימה. התקף אסטמה הוא למעשה התוצאה שנגרמת מהיצרות הסמפונות ומחסימה הנוצרת מהצטברות ריר וליחה, אשר מונעים מעבר אוויר נורמאלי פנימה והחוצה מהגוף.

התקף אסטמה מתבטא בקוצר נשימה, צפצופים רועשים, שיעול בלתי פוסק, הזעה וחיוורות, ויכול להופיע באופן חד פעמי, תדירות נמוכה או תדירות גבוהה, על פי חומרת האסטמה וחשיפה לגורמים סביבתיים ואלרגנים. בנוסף לסיבות העיקריות להיווצרות ההתקף, ישנם גורמים נוספים אשר עלולים לגרום להתקף אסטמה, כמו שינויים הורמונאליים בעיקר אצל נשים, תרופות אשר גורמות לכיווץ דרכי הנשימה והתעמלות כאשר מדובר במקרה של אסטמה אצל ילדים. כיצד ניתן להתמודד עם התקף אסטמה, מה צריך לבצע במהלכו ומהו הטיפול המונע?

מהתקפים נדירים להתקפים שכיחים- התמודדות עם אסטמה

התקף אסטמה הוא חוויה לא נעימה בלשון המעטה, הגורמת למבוכה, לחץ, חרדה, עייפות וחוסר ריכוז אך גם לסכנת חיים. הטיפול בהתקף הוא שאיפת חומר מרחיב סמפונות לטווח קצר ומיידי דרך משאף, שגורם לשחרור האוויר ומאפשר לנשימה להתנהל כסדרה. שימוש במשאף זה מצוין למקרים בהם התקפי האסטמה הם נדירים, ואין המלצה לטיפול מורחב יותר. בנוסף, כאשר חווה האדם התקף כזה, יש להשתדל לשמור על מצב רגוע ומרוכז, על מנת לא להחמיר את המצב.

אך כאשר חווים חוויה כזו בתדירות גבוהה, החיים מנוהלים ומושפעים מהתקפים אלו ומהלחץ הנלווה אליהם, והאדם החולה מתקשה לנהל אורח חיים נורמאלי ונעים. מה ניתן לעשות?

• טיפול מונע - לאנשים אשר חווים התקפים יותר מפעמים ספורות כל שבוע, יש לדאוג לטיפול מונע, על מנת לאפשר להם לנהל אורח חיים נורמאלי ואיכותי, ועל מנת למנוע החמרה של המחלה ותסמיניה. הטיפול המונע מורכב ממתן תרופות מרחיבות סמפונות לטווח ארוך ומתן של סטרואידים. טיפול זה שומר על דרכי נשימה תקינות ומונע חסימות והיצרות כלי הנשימה מהם נגרמים ההתקפים. בנוסף לתרופות ניתן לתרגל נשימות נכונות וטבעיות, מה שיכול להוביל להשגת שליטה והרגעות, אשר יסייעו בהתמודדות עם ההתקף המתקרב. כמוכן יש כיום חיסונים לאלרגיה ואסתמה המאפשרים לגוף להתמודד טוב יותר עם גורמי האלרגיה היוצרים את האסטה.
  • מעקב רופא מומחה - הטיפול המונע חייב ללכת בד בבד עם מעקב של רופא מומחה, על מנת לוודא את יעילות הטיפול ולהגיב בהתאם לשינויים הנגרמים עקב כך. אצל מרפאתו של ד"ר קובי שדה, מומחה לאלרגיות, אסטמה ודרכי נשימה, תוכלו למצוא שיטות חדשניות ויעילות, אשר הופכות את הטיפול המונע לאיכותי ואפקטיבי יותר. כשמדובר בהתקפי אסטמה קשים, יש לתעד את ההתקפים ואת השפעתו של הטיפול המונע, ועל ידי כך יכול הרופא המומחה לשנות את המינונים של התרופות או להציע תכנית טיפול שונה. חשוב לזכור כי המטרה בטיפול המונע, היא להשיג תוצאה לטווח ארוך ולהגיע למצב בו כמעט ולא משתמשים בתרופות.