אלרגיה ואסטמה
ד"ר קובי שדה
רופא מומחה

קובי שדה - אלרגיה ואסטמה
053-2121363
    תחומי טיפול
הצטרפו אליינו - Facebook
 
קביעת תור
השארת הודעות ובירורים

במוקד הטלפוני

 
053/2121363
24 שעות ביממה 

מניעת תגובות אלרגיות במסעדות - כמה עצות למסעדנים

האחריות והסיכונים הקשורים באלרגיות למזון צריכים להיות בראש סדר עדיפויות של בעלי מקצוע העוסקים בהכנת מזון הגשתו ומכירתו ובמיוחד מנהלי ובעלי מסעדות .

 

במאי 2016 , הבעלים של מסעדה הודית בלונדון הורשע בהריגה לאחר שהגיש מאכל שהכיל בוטנים לאורח שהזהיר מפני אלרגית הבוטנים החמורה שלו. המשפט שנמשך כשש שנים הסתיים בפסיקה עם עונש חמור שיהווה ציון דרך משפטי לדורות .

זו כמובן לא הפעם הראשונה שמתנהלים משפטים בהם תובעים המשפחות או הקורבנות עצמם, מסעדות ומפעלי מזון בגין טעויות ורשלנות הקשורה באלרגיה למזון ותביעות כאלו הוגשו גם בארץ.

הטענות הן לרשלנות פושעת , תקיפה , חוסר אחריות וכדומה עם גרימה של נזק העשוי להיות חומרי וגופני, מצוקה רגשית, תקיפה ואפילו מוות .

 

אלרגיה למזון הפכה למגפה של ממש בעולם המודרני ולכן הסבירות שמסעדן כלשהו ייתקל בבעיה זו הוא גבוה. במידה וחולה ייתקף בתגובה אלרגית במסעדה הוא יכול להאשים את המסעדה ברשלנות או הפרת האחריות וכמובן שעשוי להיות צדק בדברי אם המסעדה לא נקטה באמצעי זהירות מתאימים.

 

על המסעדה לעשות כל שביכולתה למנוע מיקרים מסוכנים שכאלו והאחריות אכן נופלת לפיתחה.

להלן מספר עצות איך למנוע מיקרים של תגובות אלרגיות במסעדות, מנקודת המבט של מנהל או בעל המסעדה.


א. דע את החומרים המדויקים בכל דבר בו אתה משתמש במסעדה

 

יש לזכור שמעבר למזון המוכן במסעדה עצמה חלק גדול מהמרכיבים הם קנויים. לעולם אל תניח שאתה מכיר את מרכיבי המזונות שאותם רכשת במסעדה. אולי היצרן החליף את המרכיבים ?  אולי הספק החל לרכוש מוצרים מיצרן אחר ? בדוק היטב כל מוצר ומוצר שאתה קונה למסעדה : כל רוטב וכל סוג של קמח , אבקה או כל מוצר אחר . אל תגיע גם למצב שבו אתה לא יודע לומר לאורח שלך ממה בדיוק מורכבת הארוחה שאתה מגיש לו

 

ב. עודד את  לקוחות המסעדה לספר לכם על האלרגיות שלהם.

 

חשוב להפגין רצון טוב ומידה של זהירות. שים שורה או שתיים בתפריט שלך בסיגנון של : "אם יש לך אלרגיות למזון, אנא יידע אותנו." חלק מהאורחים עלולים לשכוח ולהזמין אוכל מבלי ליידע את ה​​מלצרים על  בעיות האלרגיה שלהם. תמיד יהיה זה נכון מבחינה רפואית ומשפטית לקחת אמצעי זהירות סבירים.

 

ג. צור מערכת התרעה יעילה ותקשורת טובה בתוך המסעדה

 

הדרך את העובדים שלך לגבי הסכנה שבאלרגיה למזון - דאג שיבינו עד כמה זה חשוב ועד כמה זה מסוכן. זכור להדריך גם עובדים זמניים או חדשים.

יהיה זה נכון לתלות בחדר המנוחה של העובדים או במטבח שלט שמתריע מפני סכנת האלרגיה למזון

בנה כללים מדויקים ודרכי פעולה של מה יש לעשות ברגע שאחד האורחים מדווח בעת ההזמנה על אלרגיה למזון.

כיצד לדאוג שהמלצר יזכור את ההזמנה המיוחדת הזו ולא ישכח למסור אותה כלשונה לצוות המטבח שמכין את האוכל.

זו תהיה רשלנות של ממש במידה והאורח ידווח על האלרגיה אך המלצר או הטבח ישכחו להעביר זאת הלאה  לתת לו את הארוחה ללא הגורם האלרגני

יש ליצור מערכת מובנת של דיווח מיידי וחד משמעי על כל מיקרה של הזמנה מיוחדת בשל אלרגיה.

אפשר להשתמש למשל בדפי הזמנה בצבע שונה מדפי הזמנת האוכל הרגילים או במידה ומדובר בהזמנה ממוחשבת (כפי שמקובל כיום במסעדות רבות)  יש דאוג שהתוכנה תדע להזהיר באופן בולט וחד משמעי מפני אותה אלרגיה.



לפני זמן לא רב, מסעדנים הניחו  כי כל אחד יכול לאכול מזון בסיסי כגון ביצים, דגים, חלב, או אגוזים. חלקם אפילו גלגלו את עיניהן על הרעיון של אלרגיות למזון, הם חשבו שאולי מדובר בהגזמה או אפילו סוג של הפוכונדריה. אבל זה לא ! אלרגיה למזון היא בעיה מסוכנת ביותר : תגובה מיידית העשוייה להוביל למוות והיא יכול להתפתח גם כלפי מזונות נפוצים ובסיסיים כמו חלב וביצים. כל בעלי המסעדה מנהליה וכל הצוות להכיר היטב את הבעיה  ולהגן על האורחים שלהם בהתאם - האחריות היא שלהם ….

 
לייבסיטי - בניית אתרים