עקרונות הטיפול באסתמה

דף הבית >> אסטמה, ובעיות נשימה >> עקרונות הטיפול באסתמה

הטיפול באסתמה

כאמור הפכה האסתמה יחד עם שאר המחלות האלרגיות לכמעט מגפה בעולם המערבי. אנו עדיין חוקרים את הסיבות לכך אך החשד העיקרי הוא כנראה הקשר לגורמים כמו עישון, זיהום אויר ואורח החיים המודרני וההיגייני מדי שלנו המונע ממערכת החיסון שלנו לפתח מנגנוני הגנה טובים וחסינות כלפי גורמי האלרגיה שמסביבנו.

בכדי למנוע מהתינוק שלנו להפוך לאסמתי מומלץ כיום שלא לעשן בעת ההריון או לאחריו, להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת, להניק כמה שיותר, למנוע השמנת יתר, למנוע חשיפה לזיהום אויר או עשן סיגריות אך מצד שני לא להחזיק את הילדים שלנו בסביבה סטרילית מדי אלא להרשות להם ולמערכת החיסון שלהם להחשף לעולם שמסביב.

הטיפול התרופתי באסתמה תלוי בסוג האסתמה, חומרתה, ותדירותה:

1. כאשר ההתקפים הם יחסית נדירים הרי שאז אנו מציעים לחולים בד"כ רק טיפול בעת הצורך באמצעות משאפים כמו הונטולין או הבריקלין
  2. לעומת זאת כאשר האסתמה היא כמעט יומיומית עם השפעה דומיננטית על החולה, אנו מציעים שימוש בטיפול מונע העשוי להתבסס על משאפים או על טבליות המכילים חומרים נוגדי דלקת כמו הבודיקורט, פלקסוטייד או סינגולייר.
  3. אם עדיין אין שליטה מספיק טובה בתסמיני האסתמה אנו נוהגים לשלב בין התרופות השונות ויש כיום בנמצא משאפים שבהם 2 חומרים שונים שהקומבינציה שלהם מקלה על הטיפול בחולה הקשה.
  4. לעיתים כאשר חלה החרפה משמעותית מאד באסתמה ויש אפילו סכנה לחיים אנו נטפל בחולה בעזרת אינהלציות במינונים גבוהים, טבליות פרדניזון או טיפולים אחרים.
  5. במיקרים מסויימים אין מנוס אלא לפנות לחדר מיון ולקבל את הטיפול באמצעות עירוי ואפילו להתאשפז.

מטרת הטיפול והייעוץ של הרופא המומחה לאסתמה ולאלרגיה הוא להנחות את החולה בדבר הטיפול המתאים עבורו, מה לעשות בעת התקף, כיצד למנוע את ההתקפים וכיצד למנוע את תופעות הלואי של הטיפול.

יש לזכור שהאסתמה היא מחלה מאד וריאבילית, היא עשוייה להשתנות בחומרתה ובמאפייניה מעת לעת ולכן יש כל הזמן צורך להתאים את הטיפול התרופתי בכדי להגיע לאיזון אופטימלי.

מטרות הטיפול באסתמה

הטיפול באסתמה נועד לשם השגת המטרות הבאות:

מניעת התקפים מסוכנים (אסתמה היא מחלה העלולה להיות מסוכנת)
מניעת התקפים וקוצר נשימה כרוני הפוגעים בפעילות היומיומית
שיפור הסיבולת למאמץ, רגישות היתר של דרכי הנשימה והתפקוד הריאתי
שיפור באיכות החיים
מניעת התדרדרות בתפקוד הריאתי עם הזמן ומניעת התפתחות אסתמה כרונית

אסתמה היא מחלה הניתנת לשיטה מלאה
ברור לנו כיום שאסתמה בהיותה מחלה דלקתית הגורמת להצרות של דרכי הנשימה דורשת לעיתים קרובות טיפול משולב בעזרת משאפים או אמצעים אחרים.
התרופות החדשות והאסטרטגיות הטיפוליות המודרניות עשויות להביא לשליטה במחלת האסתמה עם מינימום תופעות לוואי.

מחקר גדול שפורסם לאחרונה הראה שחלק גדול מהחולים יכולים להיות ללא סימפטומים של אסתמה למשך תקופות ארוכות.

זאת אומרת:
  • ללא סימפטומים ביום.
  • ללא שימוש במשאף להקלה.
  • ללא התעוררויות בלילה.
  • ללא התקפי אסתמה.
  • ללא ביקורים שאינם מתוכננים אצל הרופא או בבית חולים.

ניתן להגיע למצב של "אסתמה ללא אסתמה"

ע"י שימוש בטיפולים חדשים יותר ועצות נכונות רוב החולים יכולים לחיות חיים שלא ינוהלו ע"י מחלת האסתמה. אם אתה חווה סימפטומים לעיתים קרובות או שאתה מרגיש שהאסתמה משפיעה על חייך, פנה לרופא, זה יבטיח שתקבל את הטיפול הטוב ביותר בשבילך ויקרב אותך להשגת מטרות הטיפול במחלה.

כאשר מתפתחת האסתמה יש לזכור שאין זה סוף פסוק והאסתמה עשוייה לחלוף במידה ונדע לזהות את הגורמים לה, נמנע מחשיפה להם ונטפל בדלקת הנלוות לאסתמה בכדי שלא ייגרם נזק מתמשך לריאות.

הטיפול באסתמה מתבסס על העקרונות הבאים:

1. איבחון נכון של הבעיה, תדירותה וחומרתה

2. זיהוי הגורמים האלרגיים ומחמירים העיקריים והמנעות מהם