אלרגיה ברפואה אסתטית

רפואה אסתטית תופשת תאוצה גדולה בעולם ובארץ ויותר ויותר גברים ונשים פונים לרופאי עור, לכירורגים פלסטים ומקצועות מקבילים אחרים לשם טיפולים שמטרתם לשפר או לשנות את מראה הפנים, השדיים או אברים אחרים.

קיימות שיטות רבות מאד לטיפול כמו למשל ניתוחים פלסטים של ממש, שאיבות שומן מתת העור, הסרת שיער, פיליג (קילוף) עור, הזרקת חומרי מילוי כמו סיליקון, שימוש בבטוטקס ועוד....

ולעיתים קרובות כולל הטיפול שימוש במספר שיטות ובמספר חומרים.

אלא שטיפולים אלו עשויים גם לגרום לנזקים שונים ולתופעות לוואי כולל גם תגובו אלרגיות ועל כך אתרכז במאמר.

בעיקרון ניתן לסווג את התגובות האלרגיות לטיפולים האסתטיים לשניים: : תגובות מיידיות ותגובות מאוחרות.

התגובות המיידיות

התגובות המיידיות הן כאלו המופיעות מיד עם הטיפול ומתבטאות בפריחה אדומה , גרד ולעיתים גם תגובות של קוצר נשימה ועלפון – האבחנה כאן היא לרוב ברורה ורק צריך לזהות את הגורם.

לעיתים האלרגיה עשויה להתרחש עקב חומרי אלחוש מקומיים (כמו לידוקאין), חומרי הרדמה כללית, משככי כאב,  כפפות הגומי (אלרגיה ללטקס) או תגובה מיידית לחומר עצמו בו השתמשו בטיפול.

למרות שהתגובות עשויות להיות מיידיות ומסוכנות הרי שבד"כ המטופל נמצא ממילא תחת השגחה וטיפול של רופא היכול לטפל מיידית בתגובה האלרגית ולהרגיעה.

התגובות המאוחרות

הבעיה הגדולה יותר הן התגובות המאוחרות: כאן מדובר בתגובות המתפתחות לאט ובהדרגה אך עשויות להמשך תקופה ארוכה מאד גם לאחר ניסיון לטפל בבעיה.

מדובר בד"כ בנפיחות ונוקשות באזור הטיפול הקוסמטי או ההזרקה , פריחה או גרד כרוניים.

לעיתים הנפיחות רבה מאד וגורמת לעוות הפנים או האיבר המטופל – מה שגורם כמובן לבעיה קוסמטית חמורה ולפגיעה משמעותית באיכות החיים של החולה ותפקודו.

באחד המקרים הראשונים שבהם טיפלתי מדובר היה באשה כבת 60 שהחלה לפתח נפיחות קשה של הפנים  החולה נדדה בין רופאים שונים ועברה בדיקות רבות וטופלה בעיקר באנטיביוטיקה בחשד לזיהום. זמן רב חלף עד שהבינו רופאיה שמדובר למעשה באלרגיה והיא הופנתה למרפאתי. התברר שכ 15 שנה לפני הופעת הנפיחות עברה החולה טיפול קוסמטי במילוי קמטים לפנים בעזרת "קולגן". לאחר ביצוע ביופסיה ובדיקות אלרגיה התברר שהחולה פתחה למעשה אלרגיה לקולגן שהוזרק לתוך הקמטים שבפנים.

לקח למערכת החיסונית של החולה 15 שנה בכדי להתעורר ולפתח תגובה דלקתית אלרגית כלפי הקולגן, מצב זה אינו נדיר כלכך ומאז ניתקלתי במיקרים דומים של תגובות אלרגיות מאוחרות מאד.

להוציא את הקולגן שהוזרק לתת העור ולשכבות השומן היה בלתי אפשרי ולכן התחלתי בטיפול אנטיאלרגי מיוחד שהביא בהדרגה לשיפור במצבה .

בתמונות שלפניכם ניתן לראות את החולה לפני ואחרי הטיפול.

במהלך השנים ראיתי תופעות דומות  למגוון רב של טיפולים אסטטיים כמו למשל רגישות לסיליקון , רגישות לקולגן, רגישות לבוטוקס, רגישות לחומצה היאלורונית או רגישות לג'לים ופולימרים אחרים.

האבחנה מבוצעת על ידי ביצוע בדיקות אלרגיה, לעיתים אני נעזר גם בביופסיה או בבדיקות דם. הטיפול הוא בהתאם לחומרה ולסוג התגובה האלרגת והוא כולל תרופות שונות שמביאות להרגעה של המערכת החיסונית כלפי אותו חומר שהוזרק.

דרכי מניעה

במידה ואתם עומדי לפני טיפול אסתטי או פלסטי אנא ודאו עם הרופא שהוא מכיר את ההיסטוריה הרפואית שלכם, הדגישו בפניו כל חשד לאלרגיה בעבר או בהווה ובקשו ממנו ליידע אתכם לגבי סוג החומרים המוזרקים והסיכון לאלרגיה.

במידה ואתם חשים לאחר הטיפול או ההזרקות, שמתרחשות תופעות לוואי שלא ציפיתם להן , אל תתמהמהו והגיעו לבדיקה וטיפול לפני שיתרחש נזק בלתי הפיך