אלרגיה ואסטמה
ד"ר קובי שדה
רופא מומחה

קובי שדה - אלרגיה ואסטמה
053-2121363
    תחומי טיפול
הצטרפו אליינו - Facebook
 
קביעת תור
השארת הודעות ובירורים

במוקד הטלפוני

 
053/2121363
24 שעות ביממה 
דף הבית >> טיפולים ותרופות >> תזונה >> ויטמינים וחומצות שומן
 2293.jpg

חשיבות הויטמנים וחומצות השומן באלרגיה ואסתמה

ב 30 השנה האחרונות חלה עלייה משמעותית בשכיחות האסטמה והאלרגיה בעיקר במדינות המפותחות ואחת ההשערות לעלייה זו הוא אורח החיים המודרני והשינויים בתזונה שלנו.

להשערה זו מספר תימוכין הן אפידמיולוגים והן במחקרים שהראו ששינויים תזונתיים עשויים להשפיע על חומרת האלרגיה והאסטמה.

כך למשל נמצאה שצריכה מוגברת של ויטמינים ושל ירקות ופירות טריים נמצאה קשורה בירידה באסטמה ובאלרגיה והדבר הודגם במספר מחקרים

לויטמינים תפקידים רבים בגוף ולאחרונה נמצאה שיש להם תפקוד בהגנה על הגוף מפני רדיקלים חופשיים של חמצן הנוצרים בעת תגובות דלקתיות.

מחקרים רבים בוצעו לגבי תוספי מזון וויטמינים באסטמה ובאלרגיה חלקם התרכז בשימוש בויטמינים ומינרלים שונים.

באופן כללי ניתן לומר שיש מחקרים המראים על יעילות של הויטמינים השונים בשיפור מצבם ותפקוד ריאותיהם של המטופלים, אם כי לא כל המחקרים היו מבוקרים באופן אופטימלי.

ויטמינים שונים נמצאו כיעילים בהשפעה על :רגישות יתר של דרכי הנשימה, אסתמה של המאמץ, ירידה בנוגדני האלרגיה שמסוג IGE ועוד.

הויטמינים העיקריים העשויים להועיל באסתמה ואלרגיה הם ויטמין E, ויטמין C, סלניום, מנגן, ביטאקרוטן ופירידוקסין .

גם מינרלים מסויימים עשוים לעזור ולמעשה מינרל המגנזיום הוצע לשימוש באפילו בעת התקפי אסתמה חריפים.

חומצות השומן

ולבסוף: חומצות השומן: אין מדובר בויטמינים אלא בתוצרי פירוק שומנים שמשמעותם לגוף רבה מאד.מעבר להשפעת חומצות השומן על מאזן הכולסטרול יש להם חשיבות רבה גם בתהליכים דלקתיים והם נמצאו כקשורים בייצור “הלחויקוטריאנים” האחרים לתגובות אלרגיות ואסמתיות.

יש סוגים שונים ורבים של חומצות שומן והתרומה של כל סוג חומצת שומן לתהליכים הדלקתיים הוא מורכב אך ניתן לומר שחומצות השומן הלא-רוויות המבוססות על הקשר n3 שמקורם הוא לרוב בדגים ("שמן דגים") הם חומצות השומן הטובות ביותר כנגד דלקת ושתזונה עשירה בם עשוייה להפחית את ייצור הלויקוטריאנים שהם כיום אחד החומרים העיקרים בדלקת בכלל ובדלקת אלרגית ואסמטית.

לאחרונה התגלה סוג אחר של חומצות שומן שהשפעתם חשובה.

בעת הטיפול המשלים באסתמה ובאלרגיה תוכלו לקבל ייעוץ לגבי השימוש בויטמינים ותוספי מזון אחרים כהגנה ומניעה למצבים האלרגיה השונים

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים