הטיפול החיסוני באלרגיה(אימונותרפיה)

הטיפול החיסוני הנו טיפול ייחודי אשר מטרתו לשנות בהדרגה את התגובה של המערכת החיסונית שלך לגורם חיצוני, הגורם לאלרגיה .  מדובר בשיטת טיפול ותיקה ויעילה הנהוגה שנים ארוכות בעולם ובארץ ונעשת במרפאתי כבר יותר מעשור בהצלחה רבה

מתי מוצע טיפול חיסוני ?

טיפול חיסוני מוצע באחת משלוש המצבים הבאים:
א. אלרגיה לארס דבורים, צרעות וכו'
ב. נזלת אלרגית
ג. אסתמה
ד. בעיות עור אלרגיות

ההחלטה על טיפול חיסוני תילקח על בסיס שקלול חומרת המחלה, מידת הסבל, כמות התרופות להן מזדקק המטופל וכו'. ההחלטה תתקבל ע"י החולה בהתאם להמלצת הרופא.

במהלך השנים נצבר ניסיון רב בשימוש הנכון בחיסונים ויעילותם הוכחה במחקרים רבים שפורסמו בעיתונות המדעית הבינלאומית.

כיצד פועלים החיסונים ?
אלרגיה פירושה רגישות יתר של מערכת החיסון כלפי החומרים השונים. על ידי המתן התקופתי החוזר ונשנה של החיסונים לאלרגיה אנו גורמים ליצירת עמידות מחודשת כלפי החומרים אליהם רגישה מערכת החיסון.
העמידות נוצרת במנגנונים שונים ורבים
לפני מספר שנים פרסמתי יחד עם עמיתיי ממחלקת האלרגיה באיכילוב מאמר שבדק את השינויים החלים בתאי מערכת החיסון הודות לחיסוני האלרגיה

כיצד מתבצע טיפול חיסוני ?
טיפול חיסוני מתבצע ע"י מתן ריכוזים עולים של החומר או החומרים אליו החולה אלרגי.
מספר הזריקות אשר יינתן בכל פעם תלוי באלרגיות הספציפיות של החולה. חומר הטיפול "תפור" ייחודית לכל מטופל. החיסון ניתן בעיקר בזריקות (אם כי קיימת אפשרות בעתיד הקרוב לחיסונים שיינתנו בטיפות)
זריקצת החיסון היא תת עורית ולא לתוך השריר ולכן היא קלה ולמעשה לא כואבת.
הזריקות ניתנות בתחילה באופן "צפוף", פעם-פעמיים ואף יותר בשבוע, עד אשר מגיעם ל"מנת אחזקה". בשלב זה עוברים למרווחים של פעם ב3-6 שבועות. משך הטיפול של מנת אחזקה לא קבוע אך מקובל שהנו כשלוש או ארבע שנים.
יש צורך בניסיון רב ובמומחיות בכדי למצוא ולתת את החיסון הנכון. במרפאתי מבוצעים החיסונים לאלרגיה כבר יותר מעשור ובהצלחה רבה.

האם יש סיכונים בטיפול חיסוני ?
בטיפול חיסוני יש חשש של תגובה אלרגית מיידית. תגובה זו מתרחשת תוך דקות ספורות לאחר החיסון, ומתבטאת בד"כ ע"י גרד במקום ההזרקה, לעיתים רחוקות יכולה להופיע גם פריחה, נזלת או קושי בנשימה.
חייבת להיות קביעה אינדיביואלית ומותאמת לכל אחד ואחד של המינון המתאים לו ולשנות את המינון בהתאם למצב המטופל, כאשר במרפאתי אנו בוחרים לתת את המינון האפקטיבי והבטוח ביותר האפשרי.

אין כל תופעות לוואי ארוכות טווח או מצטברות והחיסון בטוח לשימוש גם בילדים וגם בנשים בהריון.

מה ניתן לצפות מטיפול חיסוני ?
החיסונים לאלרגיה הוא הטיפול היחיד כיום שמציע שינוי במהלך המחלה ולא רק דיכוי הסימפטומים והנזקים. טיפול חיסוני משפר בהדרגה את הסימפטומים. מידת התועלת וקצב השינוי שונה ממחלה למחלה, ומחולה לחולה. סיכויי ההצלחה קרובים ל100% בחיסון לארס דבורים. בנזלת אלרגית ובאסתמה הוא מוערך בכ 70%

איך מתחילים ?
הטיפול ניתן במרפאה שלי לאחר ביצוע בדיקות אלרגיה והערכת חומרת הבעייה. החיסונים מורכבים על ידי הרופא על פי הריכוז מתאים בהתאם למטופל ובעייתו.
ניתן לתת את החיסונים בכל גיל, הם לא כואבים כלל ואני כבר לא מתפלא לראות ילדים קטנים קופצים בזריזות על מיטת הטיפולים מפשילים שרוול ומצפים לחיסון בעוד הוריהם מפטפטים בחדר ההמתנה.
לאחר החיסון יש להמתין מספר דקות ואז לשוב הביתה

החיסון ניתן על ידי רופא אלרגיה מומחה או אחות והוא מבוצע באופן סטרילי ומקצועי.

החיסון התת לשוני

בשנים האחרונות חלה פריצת דרך בכל מה שקשור בחיסונים לאלרגיה עם כניסתו של הטיפול החיסוני התת לשוני
מדובר בעיקרון דומה מאד לחסונים הרגילים בהבדל גדול אחד" במקום זריקה מקבל המטופל כדור או טיפות המטופטפות לפיו, מתחת ללשון.
כיוון שאין מדובר בזריקות הרי שאת הטיפול החיסוני יכול המטופל לעשות בעצמו בבית  וזאת לאחר שקיבל הדרכה  מפורטת מרופא האלרגיה
גם כאן, כמו בחיסון הרגיל, אנו מצאימים לכל חולה את הרכב החיסון המתאים לו , בהתאם  לסוג האלרגיה וחומרתה.
שיטה זו של חיסון תת לשוני נהוגה כבר שנים, כולל גם במרפאתי  אך לצערי עדיין לא אינה בסל הבריאות הממלכתי ולכן עלותה גבוהה והיא אינה משווקת בארץ באופן מסודר