שאלות לד''ר קובי שדה:

1. האם אפשר להבדיל בין אלרגיה עונתית  לתסמינים של מחלת הקורונה או/ו הצטננות ?

קשה להבדיל בין אלרגיה לוירוס אך יש כמה מאפיינים טיפוסים לוירוסים כולל השפעת והקורונה: למשל, חום גבוה , כאבי שרירים חולשה אינם אופיינים לאלרגיה אלא לשפעת

לעומת זאת עיטושים גרד ודלקת עיניים יותר אופייניות לאלרגיה

אבל בשניהם יכול להיות אף סתום, איבוד חוש רייח ליחה ושיעול.

החולים האלרגים גם יודעים לזהות תבנית עונתית לבעיתם - לרבים מהם זה קורה באביב למשל, אבל פעמים רבות ההבדלה היא קשה ויש צורך ברופא מומחה לנושא.

2. קראתי כי אלרגיה יכולה לנבוע ממספר גורמים: צמחים אלרגניים, מזון וסופות חול ואבק. האם הטיפול באדם שאלרגי מהמקרים השונים דומה ? מהם דרכי הטיפול בהתמודדות באלרגיה הנובעת מצמח (גרגרי אבקה הנישאים ברוח) לעומת אדם אסמטי הנמצא חשוף לסופת חול/אבק לעומת אדם שאלרגי למזון מסוים ונחשף למזון זה ?

אלרגיה הוא מצב בו המערכת החיסונים מכריזה מלחמה על גורם טבעי ולא מזיק

ביטויי האלרגיה תלויים בגורם כמובן אם מדובר למשל באלרגיה למזון בדרך כלל ספיגתו לתוך הגוף תגרום לפריחה נפיחות וקוצר נשימה מידיים עד כדי שוק אנפילקטי . במידה ומדובר באלרגיה לאבקני צמחים למשל או למרכיבי האבק הרי אז תתבטא האלרגיה בעיקר בנזלת עיטושים שיעול או קוצר נשימה כמו באסתמה

בהתאם לביטויי הבעיה וחומרתם כך גם הטיפול : למשל לבעיות עור לעיתים ניתן להסתפק רק במשחה, לנזלת : אנטיהיסטמינים או תרסיסים לאף, טיפות לעיניים ומשאפיםן כאשר מדובר  בביטויים של אסתמה

כאשר האלרגיה קשה וכרונית חלק מהחולים נזקקים לסטרואידים וכאשר יש סכנה לשוק אנפילקטי כמו למשל באלרגיה לדבורים או באלרגיה למזון - אז יש צורך גם בטיפול במזרק אוטומטי של אדרנלין

כיום גם יש טיפולים ביולוגים מיוחדים כלפי הצורות השונות של האלרגיה - טיפולים יעילים ובטוחים שבד"כ חוסכים את הצורך בסטרואידים

3. האם ניתן לזהות אלרגיה בעובר ? האם כיום או בעתיד ניתן יהיה בהתערבות רפואית עוד בשלב העובר לבצע "טיפול" כלשהו שימנע ממנו להיוולד עם אלרגיה כלשהי ?

לא ניתן לזהות אלרגיה בעובר, אלרגיה אינה בהכרח עוברת בתורשה וילידים אינם בהכרח נולדים על אלרגיה

לעיתים קרובות האלרגיה מתפתחת במהלך השנים, ואלרגיות חדשיות יכולות לצוץ גם בגיל מבוגר.

ילדים עם היסטוריה של אלרגיות אנו ממליצים דוקא לחשוף למזון מגוון ככל האפשר כבר בחודשים הראשונים לחיים

אנחנו גם יודעים שפרוביוטיקה עשויה למשל למנוע בעיות אלרגיות לפעמים

4. כיום חלק מהמזון שאנו אוכלים הוא מהונדס גנטית. האם השימוש בהנדסה גנטית יכול לסייע לאדם אלרגי למשל לחלב להיות מסוגל לצרוך מוצרי חלב מהונדסים גנטית מבלי לפתח אלרגיה ?

יש ניסיונו כיום לפתח בשיטות של הנדסה גנטית מזונות שבהם לא יהיה המרכיב האלרגי אך הפיתוח קשה ובעייתי ואנו עלולים לגרום לבעיות אחרות הקשורות בהנדסה גנטית

עד כה הניסיונות האלו לא נחלו הצלחה

5. קראתי שההתחממות הגלובלית משפיעה גם בתחום האלרגיה בכך שעונת הפריחה מתארכת, יותר אבקנים באוויר כמו גם אירועי מזג אוויר כמו סופות אבק וחול – האם הדבר מתבטא בהחמרת התפרצויות האלרגיה אצל אנשים הידועים כאלרגיים לנ"ל או שכתוצאה מכך יש יותר אנשים אלרגיים ?

אכן ההתחממות הגלובלית מאריכה את זמני הפריחה וגם מעודדת פלישת צמחייה חדשה לארצות שבהם היא לא היתה קיימת קודם ולכן אנו לעיתים קרובות רואים עליה בחומרת האלרגיות

6. כיצד הרפואה נערכת ומפתחת תרופות למניעה ולטיפול במגוון האלרגיות לאור העובדה כי ההתחממות הגלובלית נמשכת וצפויה להקשות ולהחמיר את התופעות האלרגיות ?

אנחנו צריכים ללמוד יחד עם אנשי איכות הסביבה ומומחי בוטניקה אלו צמחי נוי כדאי לטפח בעיר ובפארקים ואיזו צמחיה כדאי לצמצם

בארץ למשל אחד העצים האהובים הוא הזית שפריחתו היא הפריחה האלרגנית ביותר ולכן חשוב לנסות לצמצם את הפיזור שלו

7. האם האלרגיה לגורם כלשהו היא גנטית ?

הנטייה לאלרגיה היא גנטית בד"ך אבל זו רק נטייה , לא בהכרח תתפתח אלרגיה , האלרגיה יכולה להתפתח בכל גיל ולכן אחד מבני המשפחה עשויה להיות אלרגיה אחרת

8. אשמח שתשתף אותי בחדשנות הן באבחון והן בטיפול בתחום האלרגיות.

הצעד הראשון בהתמודדות עם האלרגיה היא איבחון הגורם

זה נעשה באמצעות תבחין עורי שהוא מדויק מאד ואין צורך בבדיקות דם למשל. כיום פותחו טכניקות חדשות לתבחיני האלרגיה ואנו משתמשים במגוון חומרים המיוצרים ומיובאים למרפאתי במיוחד עבור כך

הטיפול העיקרי באלרגיה ובאסתמה היה מבוסס על תרופות כמו אנטיהיסטמינים סטרואידים וחומרים המרחיבים את דרכי הנשימה

כיום הטיפול החדשים כוללים טיפולים ביולוגים בהם אנו בולמים צמתים מאד ספציפיים בתהליך האלרגי ובכך משיגים את המטרה כמו בשימוש בטילים מונחים או בפצצות חכמות ומדויקות מאד

בנוסף אנחנו כל הזמן משתכללים ומתקדמים בכל הקשור בחיסון מפני אלרגיות יש שיטות רבות ושונות - ולא רק בזריקות אלא על ידי תמיסות, כדורים ואפילו מדבקות העשויות להביא להתחסנות מפני הגורם האלרגי

9. מעניין אותי לדעת מדוע בחרת בתחום התמחות זה.

אין ספק שמערכת החיסונית בכלל ואלרגיה בפרט הם אחד הנושאים המרתקים ביותר ברפואה, הכל קשור למערכת החיסונית לא רק אלרגיה ואסתמה אלא גם מחלות אוטואימוניות, מחלות דלקתיות ואפילו מחלות סרטן ומחלות וירליות כמו מחלת הקורונה.

התחום כולל הבנה רבה לא רק של המערכת החיסונית עצה אלא של האיברים בה היא עשויה לפגוע כמו דרכי הנשימה, העור , מערכת העיכול וכדומה