אלרגיה, אסטמה, אסתמה, מזון, חלבאלרגיה לחלב
אלרגיה ואסטמה
ד"ר קובי שדה
רופא מומחה

קובי שדה - אלרגיה ואסטמה
053-2121363
    תחומי טיפול
הצטרפו אליינו - Facebook
 
קביעת תור
השארת הודעות ובירורים

במוקד הטלפוני

 
053/2121363
24 שעות ביממה 

אלרגיה לחלב

דף הבית >> אלרגיות למזון >> אלרגיה לחלב
 

אלרגיה לחלב

הקדמה

חלב האם הוא ללא כל ספק המזון החשוב, הטוב והבטוח ביותר בהוולדנו ולהנקה חשיבות פיזיולוגית ופסיכולוגית רבה, אלא שלא תמיד ניתן להניק ואמהות רבות מתחילות בשלב מסויים להוסיף לתזונת התינוקות גם חלב באבקה.

החלב באבקה, או הפורמולות מיוצרות על ידי החברות השונות מחלב הפרה, החברות המייצלרות את הפורמולות, אמורות לדאוג כמובן לניקיון הפורמולות ולהוספת רכיבים שעשויים ללכת לאיבוד בתהליך ההפקה או רכיבים הדרושים להתפתחות תקינה של התינוק. למרות הפרסומות השונות המהדרות מוצרים אלו הם עדיין רחוקות מלחקות את ההרכב האמיתי של חלב האם.

אנו כולם זוכרים את הטרגדיה הנוראה בעקבות הפורמולה של חברת רמדיה והמסקנה העיקרית מפרשה זו צריכה להיות שאין לסמוך על אף חברה מסחרית בכל מה שנוגע לתזונת ילדינו. כאשר התזונה היא מגוונת וכוללת מרכיבים ממקורות שונים ניחא, אך כאשר התזונה מבוססת על מרכיב או על פורמולה אחת הרי שחשוב להיות מודעים לבעיתיות ולנסות ולגוון את המזון ולהחליף מדי פעם את הפורמולה.

סוגי תופעות הלוואי מחלב

אנחנו לא עגלים ולא נולדנו לשתות חלב פרות ואין לכן להתפלא שילדים מסויימים מפתחים תופעות לוואי הקשורות בחלב.

מבחינים בעיקרון בשלש סוגים עיקריים של תופעות לואי מחלב: איסבילות לסוכר החלב, תגובות אלרגיות ותגובות אימונולוגיות אחרות.

אי סבילות לסוכר החלב

כאשר מגיע החלב למערכת העיכול הוא חייב לעבור פירוק על ידי אנזים ששמו לקטאז המפרק את סוכר החלב בקרוי לקטוז. יש אנשים רבים, ילדים ומבוגרים שאנזים זה חסר להם באופן מלא או חלקי ולכן הלקטוז אינו מתפרק, אינו נספג והוא נותר במערכת העיכול וגורם להפרעות בעיכול כמו גזים, כאבי בטן, שלשול ולעיתים גם עצירות.

לעיתים החסר באנזים הוא זמני כמו למשל לאחר שנוי כלשהו במערכת העיכול או כמו למשל לאחר "קלקול קיבה"  ולכן אי הסבילות לחלב עשוייה להיות זמנית.

חוסר סבילות זה לסוכר החלב אינו אלרגיה  ואינו גורם לסכנה, קשה לאבחן את הבעיה אך כאשר קיים חשד יש להפסיק הזנה על בסיס חלב. מי שיכול לייעץ לגבי תזונה מתאימה לחולים עם חסר בלקטאז הם התזונאיים או הרופאים המומחים למערכת העיכול (גסטרואנטרולוגים) שגם מבצעים את הבדיקות לאיבחון חסר בלקטאז.

אלרגיה לחלב

אלרגיה לחלב היא אחת האלרגיות הראשונות המתפתחות, קרוב לודאי עקב החשיפה המוקדמת לחלב כבר בינקות. אלרגיה זו נגרמת מייצור נוגדנים כנגד חלבוני החלב, נוגדנים העשויים לגרום לתגובות אלרגיות קשות: מפריחה מקומית ועד הלם וסכנת חיים. ולכן ילד החשוד כאלרגי לחלב חייב לעבור אבחון ולקבל ייעוץ מדויק על דרכי המניעה והטיפול.

קיימים תחליפים שונים לפורמולות המבוססות על חלב כמו למשל פורמולות צמחיות או פורמולות של חלבונים מפורקים ויש לקבל ייעוץ על התזונה הנכונה בכל מקרה ומקרה.

יש לזכור ששאריות של חלב עשוית להמצא גם במוצרים בשריים וגם במוצרי פרווה כשרים והיו מיקרים לא מעטים של ילדים לנתקפו בתגובה עזה עקב שאירות חלביות במוצרי פרווה כשרים למהדרין כך שההמניעה היא לעיתים קשה.

כיום מחויייב משרד הבריאות לדאוג לציון תכולת חלב בכל מוצר מזון וניסוחים כמו "קו ייצור חלבי", "קזאין", "לקטוגלובולין" וכדומה מעידים שהמזון עשוי להכיל חלב.

 היו מיקרים נדירים שתגובות אלרגיות לחלב התרחשו אפילו משרידי חלב שנותרו בתרופות כמו סירופים ואפילו משאפים לטיפול באסתמה, כך שילדים המוגדרים כסובלים מאלרגיה קשה לחלב חייבים במשנה זהירות בשימוש בתרופות העשויןת להכיל שאריות חלב.

הבשורה להורים ולידים הסובלים מאלרגיה לחלב היא שהאלרגיה בד"כ חולפת עם השנים ובמרבית הילדים היא תעלם לאחר גיל שש.

מדי שנה לפחות רצטי להעריך מחדש את מידת הרגישות לחלב אך אף פעם אין לנסות לתת חלב לילדים אלרגיים, התגובה, כאמור, עלולה להיות קשה ובלתי צפויה. במהלך הבירור והטיפול במרפאת האלרגיה אנו מוודאים שהאלרגיה חלפה.

 

תגובות אחרות לחלב.

בתינוקות קטנים עשוי החלב לגרום גם לדלקת במעיים ובמיקרים נדירים גם דלקת בדרכי הנשימה, האבחון של בעיה זו הוא קשה ודרושה רמת חשד גבוהה.

בילדים ובמבוגרים שאינם אלרגים לחלב, אין בד"כ תגובות לואי מיוחדות אחרות, אם כי קיימת אמונה ששתיית חלב עשוייה לגרום להחמרה בשיעול ובלייחה, אלא שאמונה זו שמקורה כבר ברמב"ם אינה מבוססת על תצפיות מחקריות ובכל זאת ההמלצה להפסיק שתיית חלב בחולה הסובל משיעול ולייחה היא עצה שגרתית מצד השכנות, הדודות ואפילו מטפלים "אלטרנטיבים" אחרים.

 הדרך היחידה לאבחן אלרגיה לחלב ובהתאם לקבל הנחיות למניעה וטיפול היא באמצעות תבחיני העור - זו בדיקה פשוטה ומהימנה מאד, לעיתים אנו בוחרים לבצע גם בדיקת דם לאלרגיה, בדיקה המבוצעת בכל קופות החולים.

 

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים