אלרגיה ואסטמה
ד"ר קובי שדה
רופא מומחה

קובי שדה - אלרגיה ואסטמה
053-2121363
    תחומי טיפול
הצטרפו אליינו - Facebook
 
קביעת תור
השארת הודעות ובירורים

במוקד הטלפוני

 
053/2121363
24 שעות ביממה 

השליטה באסתמה

דף הבית >> אסטמה, ובעיות נשימה >> עוד על אסתמה >> השליטה באסתמה

השליטה באסתמה

 
אסתמה היא מחלה הדורשת התייחסות וטיפול לטווח ארוך כאשר מטרת הטיפול באסתמה היא לשלוט במחלה ולא לתת למחלה לשלוט בך.
 
מטרות הטיפול באסתמה יהיו:
  • למנוע סימפטומים כרוניים כמו שיעול וקוצר נשימה
  • להפחית את הצורך שלך בתרופות להקלה מהירה
  • לעזור לך לשמור על תפקודי ריאות טובים
  • לאפשר לך שינה טובה בלילית ופעילות עירנית ביום
  • מניעת התקפות המובילות למוקדים, חדרי מיון או אישפוזים
בכדי להגיע למטרה זו, אתה צריך להיות שותף פעיל יחד עם הרופא שלך בניהול האסתמה שלך או של  ילדכם. גם ילדים, אפילו קטנים מסוגלים לקחת חלק פעיל בטיפול באסתמה שלהם.
 
לקיחת חלק פעיל בשליטה על האסתמה שלך כרוכה בעבודה עם רופא מומחה מקצועי וקשוב וביחד איתו עליך ליצור תוכנית פעולה לטיפול ומניעת האסטמה.
השליטה באסתמה מתחילה בהימנעות מגורמים המעוררים את האסטמה שלך – במיוחד גורמים אלרגיים – אך על זה נדון בפרק הבא.
 
תכנית פעולה אסטמה כוללת הנחיות לגבי נטילת תרופות בצורה נכונה, הימנעות מגורמים שיש בהם בכדי להחמיר את האסתמה, מעקב אחר רמת השליטה באסתמה, אופן התגובה בעת החרפת אסטמה, וטיפול החירום שיש לקבל בעת הצורך.
 
בעיקרון, אסטמה מטופלת כיום בשתי  סוגי תרופות: תרופות הנותנות שליטה ארוכת טווח ותרופות להקלה מהירה.
תרופות לשליטה ארוכת טווח משמשות להפחתת הדלקת בדרכי האוויר ולמנוע תסמיני האסתמה.
לעומתן התרופות להקלה מהירה משמשות להקלת תסמיני האסתמה באופן מיידי לאחר שכבר היא פרצה והתלקחה. הטיפול הראשוני באסתמה שלך יהיה תלוי כמה חמורה המחלה שלך ומה יש לנקוט בכדי להגיע לשליטה בה.
 
רמת השליטה באסתמה יכולה להשתנות עם הזמן ועם השינויים בבית הספר שלך, בבית, או סביבות עבודה אשר משנים את תדירות בה אתה חשוף לגורמים שיכולים לגרום להתקף של אסטמה.
בכל מקרה של החרפה באסתמה הרופא שלך צריך לשדרג את הטיפול בהתאם בכדי להשאיר את האסתמה תחת שליטה.
 
מצד שני, אם האסתמה שלך נשלטת היטב במשך כמה חודשים, הרופא שלך צריך לדעת להפחית את התרופות שלך, מבחינת תדירות הלקיחה, המינון או סוג הטיפול.
התאמות אלו כלפי מעלה או כלפי מטה בתרופות שלך יעזרו לך לשמור על השליטה הטובה ביותר האפשרית עם מינימום התרופות הנדרשות.
 
טיפול אסטמה עבור קבוצות מסוימות של אנשים, כמו ילדים, נשים הרות, או מבוגרים עם מחלות נלוות חייב להתאים לצרכים המיוחדים שלהם- וגם על כך ארחיב בפרקים הבאים.
 
 

 

 




תכנית פעולה בטיפול באסתמה

לאחר אבחון ומעקב אנו ניצור יחד תכנית פעולה אישית לטיפול באסתמה. תוכנית הפעולה אסטמה תכלוו פירוט של הטיפול היומי שלך, כגון איזה סוג של תרופות לקחת ומתי לקחת אותם. התוכנית, תסביר מתי להתקשר אליי, להגיע לביקורת או לפנות לחדר מיון.

אם ילדכם סובל מאסטמה, כל האנשים שלוקחים חלק בטיפול בילד צריכים לדעת על התרופות שעל הילד לקבל , מתי וכמה . ועליהם גם לדעת מתי הוא הזמן להבהיל את הילד לטיפול רפואי דחוף או להוועץ ברופא או בהורים. זה כולל בייביסיטר גננות, מורים בבית הספר, מדריכים בצופים ואחרים...


הימנע מגורמים שיכולים להחמיר את האסתמה שלך

מספר גורמים עשויים להחמיר את תסמיני האסתמה שלך. ברגע שאתה יודע מהם גורמים אלה, אתה יכול לנקוט בצעדים כדי לשלוט רבים מהם.

לדוגמה, אם חשיפה לאבק, פריחת האביב או זיהום האוויר גורמים לאסטמה שלך להחריף עלייך לנסות להגביל את זמן בחוץ כאשר הרמות של חומרים אלו היא גבוהה באוויר.
אם נמצאת אלרגי לפרוות בעלי חיים יש לשמור על חיות מחמד עם פרווה מחוץ לבית או לפחות מחוץ לחדר השינה.
אם תסמיני האסתמה שלך מקושרים באופן ברור לאלרגיות, ולא ניתן להימנע מחשיפה לאלרגנים אלו, ההמלצה היא בד"כ להתחיל בחיסוני האלרגיה כלפי אותם אלרגנים ספציפיים שמעוררים את האסתמה שלך.

מצבים גופניים שונים עשויים לגרום לאסתמה קשה יותר או להפריע לטיפול בה. מצבים אלה כוללים נזלת, דלקות בסינוסים (סינוסיטיס), רפלוקס (החזר) של חומצה או בסיס אל הוושט והגרון, לחץ נפשי, וטיפול תרופתיים שונים – ולכל זה יש לתת מענה.

בחירת הטיפול התרופתי.

יש לששקול הרבה דברים כאשר מחליטים אילו תרופות לאסטמה הם הטובים ביותר עבורך.
לאחר שתתחיל בטיול רופא האסתמה יבדוק כיצד גם תרופה פועלת בשבילך, ובמידת הצורך ישונה המינון או דרך המתן.

תרופות אסטמה יכולים להילקח בצורת גלולה, אבל רוב הפעמים האסתמה מטופלת באמצעות מכשיר שנקרא משאף. המשאף מאפשר לתרופה להגיע ישירות לריאות.

לא כל משאפים המשמשים אותנו פועלים באותו אופן. וחשוב לשאול את הרופא שלך או את הרוקח מהי הדרך הנכונה להשתמש במשאף שלך. בקשו מהם לבדוק את האופן שבו אתה משתמש במשאף שלך בכל ביקור.

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים