הטיפול החיסוני באסתמה

דף הבית >> אסטמה, ובעיות נשימה >> עוד על אסתמה >> הטיפול החיסוני באסתמה

הטיפול החיסוני (אימונותרפיה) באסתמה

הטיפול החיסוני הנו טיפול ייחודי אשר מטרתו לשנות בהדרגה את התגובה של המערכת החיסונית שלך לגורם חיצוני, הגורם לאלרגיה . טיפול זה ניתן אך ורק ע"י רופאים מומחים באלרגיה ואימונולוגיה וזאת ע"פ הוראה של ארגון הבריאות העולמי, ומשרדי הבריאות במערב כולל ישראל.

מתי מוצע טיפול חיסוני ?

טיפול חיסוני מוצע באחת משלוש המצבים הבאים:
א. אלרגיה לארס דבורים, צרעות וכו'
ב. נזלת אלרגית
ג. אסתמה
במצבים אלו יש מקרים שבהם מתאים להציע טיפול חיסוני ובאחרים לא. ההחלטה תתקבל ע"י החולה בהתאם להמלצת הרופא.

ההחלטה על טיפול חיסוני בנזלת אלרגית ו/או אסתמה תילקח על בסיס שקלול חומרת המחלה, מידת הסבל, כמות התרופות להן מזדקק המטופל וכו'.

כיצד מתבצע טיפול חיסוני ?
טיפול חיסוני מתבצע ע"י סידרת זריקות בריכוזים עולים של החומר או החומרים אליו החולה אלרגי (קרדית אבק הבית, אבקני הצמחים, פרוות, עובש וכדומה).
מספר הזריקות אשר יינתן בכל פעם תלוי באלרגיות הספציפיות של החולה. חומר הטיפול "תפור" ייחודית לכל מטופל, אף שישנם חומרים שכיחים שמספר רב יחסית של מטופלים, מטופלים על ידם. הזריקות ניתנות בתחילה באופן "צפוף", פעם-פעמיים ואף יותר בשבוע, עד אשר מגיעם ל"מנת אחזקה". בשלב זה עוברים למרווחים של פעם ב3-6 שבועות. משך הטיפול של מנת אחזקה לא קבוע אך מקובל שהנו כארבע שנים. הטיפול חייב להתבצע בהשגחת רופא מומחה למחלות אלרגיות.

האם יש סיכונים בטיפול חיסוני ?
בטיפול חיסוני יש חשש של תגובה אלרגית מיידית. תגובה זו מתרחשת תוך דקות ספורות לאחר החיסון, ומתבטאת בד"כ ע"י גרד במקום ההזרקה, פריחה מקומית או כללית. לעיתים רחוקות יכול גם להופיע קושי נשימה או חולשה.

אין כל תופעות לוואי ארוכות טווח או מצטברות והחיסון בטוח לשימוש גם בילדים וגם בנשים בהריון.

מה ניתן לצפות מטיפול חיסוני ?
זהו הטיפול היחיד כיום שמציע שינוי במהלך המחלה ולא רק דיכוי הסימפטומים והנזקים. טיפול חיסוני משפר בהדרגה את הסימפטומים. מידת התועלת וקצב השינוי שונה ממחלה למחלה, ומחולה לחולה. סיכויי ההצלחה קרובים ל100% בחיסון לארס חרקים. באסתמה הודגם במחקרים שטיפול חיסוני זה עשוי למנוע את התפתחותה.

Go Back  Print  Send Page