אבחון יתר של אלרגיה לחלב פרה, הנחיות לא מבוססות ונזק למאמצי ההנקה

לאחרונה אני ועמיתיי מוטרדים מהעליה המסחררת בשימוש בפורמולות לא שגרתיות לתזונת ילדים ומההנחיות לאמהות להפסיק לצרוך מוצרי חלב - במטרה לפתור בעיות כמו פסי דם בצואה רפלוקס,  אי שקט, ודרמטיטיס ומה לא.... מה שכמובן מדרדר אותם להפסיק את ההנקה

ההחלטה נעשת לרוב ללא ביסוס של בדיקת אלרגיה או ייעוץ עם רופא מומחה לאלרגיה וגם נאמר לאמהות שרק בגיל שנה כדאי שיפנו לבדיקת אלרגיה (למרות שבדיקה ניתן לבצע בכל גיל וגיל)

ובנוסף לכל הצרות - רופאי הילדים התחילו גם לדלג על  השימוש בפורמולות צמחיות בשל "סיכוי גבוה לאלרגיה צולבת" או כי "סויה עושה שיעור יתר"

לתחושתי פועלים מתחת לפני שטח של כוחות כלכליים שמביאים להחלטות שאינן תמיד מוצדקות רפואית

והנה לאחרונה התפרסם בעתון האמריקאי החשוב JAMA מחקר בנושא שאכן מאשש את חשדותיי

. "Assessment of Evidence About Common Infant Symptoms and Cow’s Milk Allergy

JAMA pediatrics 2020

Munblit, Daniel, Michael R. Perkin, Debra J. Palmer, Katie J. Allen, and Robert J. Boyle

מכירתן של פורמולות מיוחדות להזנת תינוקות עם אלרגיה לחלב פרה (CMA) עלו משמעותית בשנים האחרונות. מדובר בפורמולות שמחירן גבוה מאד  , המיוצרות בטכניקות שבהם יש פירוק חלבונים באמצעות גופרית ושיטות אחרות  ושאין מספיק מידע לדעת החוקרים לגבי בטיחותם

חלק גדול מהפורמולת הללו מתאפיין ברייח מוזר שמעורר דחייה בקרה הההורים והילדים

הרושם הוא שייתכן ויש גורמים העלולים לקדם אבחון יתר של "אלרגיה לחלב או סויה" ובכך לעודד צריכת פורמולות אלו  או לפגוע בהנקה.

מחברי המאמר סקרו באופן שיטתי את הספרות הרפואית העוסקת בשאלה האם שינוי תזונתי, שכולל הפסקת צריכה של חלב פרה אצל האם ואצל התינוק, יעיל לטיפול בתסמיני תינוקות שכיחים.

בנוסף, החוקרים השתמשו בנתונים שפורסמו על הרכב חלב אם כדי להעריך את ההסתברות שחלבון חלב פרה, הנמצא בחלב אם אנושי, יעורר תסמיני אלרגיה אצל תינוקות עם אלרגיה לחלב הפרה.

החוקרים סקרו הנחיות רפואיות הקשורות באלרגיה לחלב שפורסמו בעשור האחרון.  שבע מתוך תשע ההנחיות הציעו להתייחס לתסמיני תינוקות שכיחים כנגרמים לכאורה מחלב והמליצו על הפסקת צריכת חלב פרה על ידי האמא לצורך טיפול בתסמינים שכיחים אצל תינוקות יונקים.

במקביל, החוקרים מצאו שאלרגיה לחלב פרה אמיתית , שאומתה על ידי מבחן תגר מזון, משפיע על כ-1% מהתינוקות, בעוד שבכי מטריד, הקאות או פריחות, מתרחשים בכ-15% עד 20% מהתינוקות.

החוקרים הגיעו למסקנה שלמעשה אין מספיק מחקרים קליניים שתומכים בשימוש בהפסקת צריכת חלב פרה מצד האם או אצל התינוק כאסטרטגיה לטיפול בתסמינים שכיחים אצל תינוקות ללא אלרגיה לחלב מאומתת.

החוקרים העריכו שחלב האם של אישה הצורכת חלב פרה לא יכול להכיל כמות מספקת של אלרגן חלב על מנת לעורר תגובה אלרגית.

תוצאות המחקר גם הראו שחלק מההנחיות המדברות על "אלרגיה לחלב" נתמכו ישירות על ידי יצרני פורמולות או יועצי שיווק, ו-80% מכלל מחברי ההנחיות דיווחו על ניגוד אינטרסים עם יצרני הפורמולות.

לסיכום, ההמלצות לטפל בתסמיני תינוקות שכיחים בהנחת עבודה של אלרגיה לחלב פרה אינן מבוססות כלל, במיוחד אצל תינוקות יונקים שאינם צורכים ישירות חלב פרה. המלצות כאלו עלולות לגרום נזק על ידי ערעור האמון בהנקה ומעבר לפרומולות חריגות.

אני אישית מרגיש כמו מחברי המאמר שאכן יש הגזמה רבה בכל הקשרו בהפסקת צריכת חלב על ידי האם המניקה או התינוק , והמנעות לא מוצדקת משימוש בפורמולות טבעעיות על בסיס חלבי או צמחי.

אני חוזר ומזכיר שייעוץ רופא אלרגי הוא ייעוץ היכול להעשות בכל גיל