על שפעת החזירים ואסתמה

"שפעת החזירים" הוא שמה העממי של השפעת המכונה H1N1.

מדובר בוירוס השפעת מסוג A מזן חדש יחסית שקיים בד"כ בחיות משק כמו בחזירים למשל אך החל להתפשט בעת האחרונה גם לבני האדם.

הוירוס גורם לתסמיני שפעת אופיינים: חום, כאב רש, כאב שרירים, כאב גרון, נזלת ושיעול. ברוב רובם של המיקרים השפעת היא קלה יחסית ומערכת החיסונית שלנו מצליחה להתגבר על הוירוס.

אבל לעיתים משהו משתבש והשפעת הרגילה עשוייה להסתבך.

עדיין אינינו יודעים למה ואצל מי עשוי להתרחש אות סיבוך או החמרה אך אנו מכירים מספר קבוצות סיכון: נשים בהריון, חולים במחלות כרוניות שונות, חולים עם הפרעה במערכת החיסונית ומבוגרים וילדים עם אסתמה.

אסתמה היא מחלה בד"כ אלרגית, אך תהא סיבתה אשר תהא הביטוי העיקרי שלה הוא רגישות ייתר של דרכי הנשימה.

כאשר דרכי הנשימה של החולים האסמתים נחשפים לגורמים כמו זהום אויר, אלרגיה או וירוסים מסויימים – מתפתחת דלקת אסמתית הגורמת לחסימת דרכי הנשימה ולסבוכים שונים.

מוכרים מאות של וירוסים העשויים לגרום ל"התקררות" ול"שפעת" וחלקם הגדול עלול לעורר או להחמיר אסתמה. וירוס השפעת הרגיל וגם וירוס שפעת החזירים עשויים להחמיר אסתמה ולכן עלול השפעת בחולים אלו לגרום לסיבוכים.

כעת, כשהשפעת עומדת בפתח ועשוייה ללפקוד כל אחד מאיתנו עליכם, חולי האסתמה להיות מודעים לסיכון ולנקוט במספר צעדים מנע:

1 להישמר מפני הדבקה, עד כמה שאפשר

2 להתחסן כנגד השפעת בהתאם להנחיות משרד הבריאות

3 לדאוג שהאסתמה שלך יציבה ובשליטה, אם לאו, להגיע לרופא שלכם לבדיקה וטיפול

4 במידה ואתם חושדים בהתדבקות בשפעת פנו לרופא שלכם, הזכירו לו את היותכם אסמתיים והוא יחליט לגבי המשך הבירור או הטיפול כולל צורך בטיפול בטמיפלו.

בריאות שלמה