הדלקת האאוזינופילית של מערכת העיכול

Eosinophilic Gastroenteritis

מהם האאוזינופילים ?
אאוזינופילים הם שמה של קבוצת תאי דם לבנים המשתתפים בהגנה על הגוף ומצויים הם ברקמות ובאיברים שונים.
בעוד שרוב התאים הלבנים  מגינים עליני מפני חיידקים ווירוסים הרי שעיקר יעילותם של התאים האאוזינופילים הם בהגנה מפני טפילים שונים. אלא שהאאוזינופילים משתתפים גם בגרימת המחלות האלרגיות השונות כמו אסתמה, נזלת אלרגית, אלרגיה למזון ואלרגיה לתרופות - ואז חל ריבוי שלהם באיבר וברקמה ולעיתים ניתן למצוא אותם באחוז ניכר גם בדם עצמו.
כאשר האאוזינופילים חודרים לרקמה הם עשויים לגרום שם לדלקת ונזק עד כדי פגיעה ברקמה ובאיבר.

דלקות במערכת העיכול
דלקות במערכת העיכול עשויות להגרם עקב גורמים שונים: חיידקים, וירוסים טפילים או מחלות של חיסוניות עמית
אך כבר בשנות ה 40 של המאה ועשרים שמו לב חוקרים למצבים של דלקות כרוניות של מערכת העיכול שבהם התא העיקרי הגורם לנזק הוא התא האאוזינופילי.
עם השנים התברר שהסתמנות זו אינה כה נדירה ויחד עם העלייה בשכיחות המחלות האלרגיות בעולם חלה גם עלייה בהופעת הדלקת האאוזינופילית של מערכת העיכול.

ביטויי המחלה
הדלקת עשוייה להופיע בכל אחד מחלקי מערכת העיכול: בוושט, בקיבה, במעי הדק ובמעי הגס.
התסמינים מהם סובלים החולים בתסמונת זו תלויים באזור שנפגע ובחומרת הפגיעה והם כוללים: צרבות, בחילות והקאות, כאבי בטן, קשיי עיכול ונטייה לשלשול.
במצבים קשים החולים עשויים לאבד במשקלם באופן דרסטי ולפתח תת-תזונה.

הסיבה לדלקת האאוזינופילית של מערכת העיכול אינה ברורה אך יותר ויותר עדויות תומכות בסברה שמדובר למעשה בסוג מיוחד של אלרגיה למזון ולגורמים סביבתיים שונים.
בעוד שהאלרגיה "הרגילה " למזון מתבטאת בפריחה פתאומית לאחר חשיפה למזון מסויים הרי שבתסמונת זו אין לאלרגיה ביטויים חיצוניים של פריחה או קוצר נשימה אלא התגובה האלרגית היא הדרגתית והפגיעה מתרחשת במערכת העיכול בלבד.

האיבחון
לא קל לאבחן בעיה זו והיא דורשת רמת חשד גבוהה.
כיום דלקות במערכת העיכול מאובחנות בעיקר על ידי אנדוסקופיות (החדרת סיב אופטי למערכת העיכול דרך הפה או דרך פי הטבעת)
במבט ראשון כל דלקות המעי נראות דומות מאד ורק לאחר ביופסיה (דגימה מיקרוסקופית של הרקמה) או בדיקות נוספות ניתן לקבוע את סוג הדלקת.
בכדי לאבחן דלקת אאוזינופילית של מערכת העיכול יש צורך במספר ביופסיות ועיבוד מיקרוסקופי מתאים של הדגימות.
בדיקות הדם בחולים עם דלקת אאוזינופילית יתאפיינו בריבוי אאוזינופילים וברמה גבוה של נוגדני האלרגיה מסוג IGE
מעבר לבדיקות מערכת העיכול עצמה ע"י רופאים "גסטרואנטרולוגים" , החולים הסובלים מדלקת אאוזינופילת חייבים לעבור איבחון וטיפול אלרגי - במיוחד בדיקות לארגיה למזון אך גם לגורמים סביבתיים שונים.
בדיקות האלרגיה בתסמונת זו אינן שגרתיות ודורשות טכניקה ומיומנות מיוחדת.

הטיפול
הטיפול בתסמונת מורכב משמני חלקים עיקריים: זיהוי המזון האלרגני והמנעות ממנו וטיפול תרופתי נוגד אלרגיה
הטיפול התרופתי תלוי למעשה הן בחומרת הבעיה והן באזור הפגוע במערכת העיכול.
כך למשל לחולה הסובל מדלקת אאאוזינופילית של הוושט אנו מטפלים לעיתים על ידי משאפים בדומה לחולים עם אסתמה.
הטיפול עשוי להיות מורכב וממושך והוא מחייב התייחסות מקצועית וכוללנית לבעייה.

במידה ואתם סובלים מבעייה זו אל תהססו ופנו אל המרפאה לאלרגיה לייעוץ וטיפול