טיפול טבעי באסטמה

דף הבית >> אסטמה, ובעיות נשימה >> מידע נוסף >> טיפול טבעי באסטמה

טיפול טבעי באסטמה

אסטמה היא מחלה אשר באה לידי ביטוי בהתכווצות ודלקתבדרכי הנשימה. למרות היותה נפוצה בתקופה המודרנית, מחלה זו תוארה עוד ביוון העתיקה ואפילו קודם לכן. פעם היו אנשים שהאמינו כי אסטמה היא מחלה הנובעת מהפרעות נפשיות או הנוצרת בצורה פסיכוסומטית, אך בראש ובראשונה יש להדגיש שמדובר במחלקה דלקתית שבדרך כלל נובעת מאלרגיה ואשר עלולה לגרום לשיעול, קשיים בנשימה ולחץ בחזה. בנוסף על גורמים אלרגניים, כדוגמת עובש, אבקת פרחים, אבק וכדומה, גם וירוסים, בין הגורמים לאסטמה ניתן למנות גם נגיפי מחלות, אוויר קר, לחץ נפשי וגם תכונות תורשתיות. בימינו טיפול טבעי באסטמה נחשב לגישה מקובלת כטיפםול משלים במחלה, אבל האמת שהטיפול לעיתים מאכזב - האסתמה לרוב היא עקשנית ואינה מגיבה לטיפול טבעי / אלטרנטיבי

בעייה נוספת היא העובדה שמעת לעת אנו מגלים מטופלים שטופלו לכאורה בטיפולים שנאמר להם שהם טבעיים אך הכילו למעשה סטרואידים או חומרים לא רצויים אחרים.
יש לזכרו שסטרואידים מצויים גם בצמחים ובטבע לכן לא כל מה שמוגדר עיי המנרפא האלטרנטיבי כ"טבעי" הוא אכן בריא

דוגמא לטיפול "טבעי" בעייתי באלרגיה ובאסתמה הוא שימוש בצמח האפדרה.  צמח זה ידוע אלפי כשנים כעוי לעזור לאסתמה - הוא אינו מרפא את האסתמה אלא מקל על התסמינים
החומר הפעיל בצמח זה הוא למעשה ה"אפדרין" חומר דמוי אדרנלין שמשפיע לא רק על מערכת הנשימה אלא גם על להב ולחץ הדם ועשוי לגרום להפרעות בקצב הלב ואפילו להתקפי לב.
כך שחייבת להיות זהירות רבה בכל מה שקשור לטיפול "טבעי" - ההגדרה היא מעורפלת והפיקוח לקוי.

ובכל זאת יש מספר גורמים טבעיים שעשויים לעזור:

• הקפדה על סביבה בריאה - אחד מן הדברים החשובים ביותר שכל אדם הסובל מאסטמה צריך לעשות, הוא ראשית כל לוודא שהסביבה שלו בריאה ונקייה מכל גורם אשר עלול לעורר התקף אסטמה. חשוב להימנע מחשיפה מוגזמת (או מחשיפה בכלל) לגורמים מזיקים כדוגמת עשן סיגריות, גורמים המזהמים את האוויר בתוך הבית ומחוצה לו, וכמובן שכדאי להתרחק כמידת האפשר מגורמים אלרגניים כגון אבק, אבקת פרחים, עובש, וכיוצא באלה.
  • התרחקו מאויר קר - האויר הקר הוא אחד מהגורמים העיקריים להתפרצות אסתמה
  • שמירה על תזונה טבעית - אם אתם לא מצליחים להקפיד על סביבה בריאה לחלוטין, חשוב שתכינו את הגוף שלכם להיערך להתמודדות עם מגוון הגורמים המזיקים אשר עלולים לגרום להתפרצות האסטמה. חוק יסוד של טיפול טבעי באסטמה הוא תזונה המורכבת ממזונות שאינם מכילים חומר שימור ואינם מכילים רעלנים כמו היסטמים או סליצילאטים . ככל האפשר. מומלץ להפחית בצריכת מזונות עתירי פחמימות מעובדות וסוכרים מורכבים בנוסף, יש להימנע משומנים מוקשים, ממתיקים מלאכותיים, מזון מטוגן וכדומה.
  • הימנעו מצריכת סליצילאטים וסולפיטים - רבים מהסובלים מאסטמה רגישים לחומרים אלה המצויים במזון  ועליהם להימנע מצריכת מזונות המכילים אותם, כמו למשל בשר, גבינות, יין ובירה. מומלץ לצרוך תוספי מזון כמו ויטמין בי 12 ומינרל מוליבדנם, הידועים בסיועם לתהליכי החמצון והעיכול של סולפיטים, ובנוסף בהפחתת התגובה הדלקתית לסולפיטים.
  • ויטמין D הוא אחד מהויטמיניםן החשובים ביותר בנושא האלרגיה והאסתמה
  • פרוביוטיקה עשוייה לעזור מאד בהתמודדות עם אלרגיה ואסתמה - יש סוגים שונים ורבים בהם ניתן להעזר
  • פעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד מהשאיפה לאורח חיים בריא, ולכן מומלץ שתכללו בשגרת חייכם פעילויות כמו התעמלות אירובית, מתיחות או יוגה. פעילות גופנית תהפוך את הגוף שלכם לחזק יותר ותשפר את המערכת החיסונית שלכם
  • מומלץ גם ללמוד שיטות להפחתת לחץ והרפיה, כמו מדיטציה ודמיון מודרך, על מנת להפחית את הסבירות להתקפי אסטמה.

כיצד להשתמש ברכיבים טבעיים לטיפול באסטמה?

אם נמאס לכם להסתובב כל היום עם משאף אסטמה, אתם מוזמנים לנסות בעצמכם את השיטות הבאות של טיפול טבעי באסטמה באמצעות תרופות סבתא שתוכלו למצוא אצל הירקן השכונתי:

תאנים - צריכת תאנים מחזקת את דרכי הנשימה ומסייעת בניקוז הליחה והקלה על קשיי נשימה. יש לשטוף שלוש תאנים יבשות ולהשרות אותם במים למשך הלילה. בבוקר יש לאכול את התאנים ולשתות את המים על בטן ריקה.
שום - הוסיפו מספר שיני שום לכוס מים חמים ושתו את המשקה כמו תה.
בצל ודבש: ערבבו בצל קצוץ עם 2 כפיות דבש. השרו בצד לשעה ואכלו כפית מהתערובת פעמיים ביום.