זו לא אותה הגברת וגם לא אותה האדרת : על כניסתה של תרופה חדשה לטיפול בנזלת אלרגית בארץ
פורסם לראשונה ב אתר www.e-med.co.il
16/05/2010

כניסתן של תרופות חדשות תמיד מעוררות בנו רגשות מעורביםמצד אחד תקווה שאולי נזכה לראות תוצאות טיפוליות טובות יותר והענות טובה יותר של החולים שלנו ומצד שני אנו חוששים שאולי זו תרופה יקרה מדי,שלא נוסתה מספיק ושעלולה לאכזב.
תהיות דומות התעוררו בי כשקיבלתי לידי לראשונה את האבמיס( Avamys ,תרסיס נזלי לטיפול בנזלת אלרגית המכיל Fluticasone furoate .
בארץ משווקים מספר תרסיסים נזלים המשמשים לטיפול בנזלת אלרגית כאשר אחד מהידועים ביותר הוא הוא בן דודו של האבמיס הקרוי פליקסונייז או אלגרו., לכן שאלתי את עצמי האם מדובר באמת בתרופה חדשה או אולי אין זו אלא "אותה הגברת בשינוי אדרת”.ועל כך אענה במאמר.זה

נזלת אלרגית היא אחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם ומערכים שהיא תוקפת כרבע מהאוכלוסייה בעולם המערבי. בארץ מדובר על יותר ממיליון חולים בנזלת אלרגית ולמרות שאין מדובר במחלה מסכנת חיים הרי שהתחלואה ממנה גבוהה מאד והיא גורמת לפגיעה באיכות החיים, פגיעה בשינה, היעדרויות רבות מהעבודה ובתי ספר והיא קשורה להחמרה באסתמה.(1)

כמו באסתמה גם בנזלת אלרגית הקווים המנחים מורים על הסטרואידים הנזלים כטיפול הבחירה במצבים בהם הנזלת היא מתמשכת. האנטיהיסטמינים כטיפול ראשוני שמורים בעיקר לנזלת האלרגית הקלה והאינטרמינטית.(2)
הסטרואידים הנזלים יעילים בטיפול בתגובה הדלקתית, מקטינים את חדירות הרירית, מפחיתים את ריכוז תאי הדלקת ברקמה ובולמים את שחרור המתווכים השונים המשתחררים בתגובה האלרגית-דלקתי והם נחשביםלבטוחים לשימוש ומותרים גם בילדים קטנים וגם בנשים הרות.
אחד הגורמים העיקריים המגבילים את השימוש בתרסיסים הנזלים   הם תופעות הלוואי המקומיות של יובש, טעם מר, וריח רע וחוסר הנוחות שבהתזת הנוזל אל האף. גורמים אלו פוגעים כמובן בהיענות החולים לטיפול. (3)
בעיה חשוב שנייה היא דווקא ההתמקדות באף. נזלת אלרגית למרות שמה אינה רק נזלת. למעשה התגובה לאלרגנים שבאוויר גורמת לא רק לעיטושים, נזלת או אף סתום אלא גם לתגובות עיניות של גרד ודמע עד כדי דלקת עיניים של ממש.
עד כה חולים רבים שסבלו גם מבעיות אלרגיות בעיניים לא יכלו להיעזר בתרסיסים הנזלים כטיפול יחידי ורבים מהם נזקקו כגם לטיפול עיני או בכדורים עקב כך.

התכשיר החדש באבמיסמנסה להתגבר על שתי מכשלות אלו.
השינויים העיקרים בתרופה זו מתמקדים הן במבנה המולקולה והם בתכנון המכשיר עצמו מבחינת נוחות השימוש בו ויכולת התזת התרופה לאף. שינויים אלו אפשרו יעילות טובה יותר בטיפולוזמינות ביולוגית גבוהה יותר.(3,4)

.התכשיר ניתן רק פעם אחת ביום ובכמות קטנה יותר מה שכמובן שיפר את ההיענות לטיפול (5) יעילותה של התרופה הוכחה לא רק בטווח הקצר (6) אלא גם על פני שנה שלמה של טיפול רצוף והיא הוכחה כיעילה ובטוחה וללא כל עדות לספיגה סיסטמית של סטרואידים לתוך הגוף (7).
אלא שאחד הממצאים המעניינים ביותר שעלה מתוך המחקרים על אבמיס היה יעילותו של התכשיר הנזלי גם במניעתם של תסמינים עיניים - של דלקות עיניים. (8,9)

כאמור העיניים הדומעות, האדומות והמגרדות הם אחד מהתסמינים הנפוצים והיותר מטרידים בעת התגובה האלרגית ומלווים 70-90% מהנזלות האלרגיות.
באופן מסורתי סברנו תמיד שהתגובות העיניות מקורם במגע ישיר של האלרגן עם לחמיות העין.
קייזר ועמיתיו ב 2007 הדגימו ירידה משמעותית בתסמינים העיניים של הנזלת האלרגית בעזרת אבמיס ממצאים שנתמכו גם המחקרים נוספים. (9)
המחשבה הראשונית הייתה שאולי קיימת ספיגה של הסטרואידים מהאף לרקמת העין אך האפשרות הזו למעשה אינה סבירה שכן הספיגה הסיסטמית של הסטרואידים הנזלים היא נמוכה מאד. מחקרים הראו שגם לאחר חודשים רבים של שימוש לא נמצאו כל תופעות לוואי עיניות העשויות להיות מוסברות על ידי חדירת הסטרואידים לעין. (7)
חוקרים שונים שבחנו סוגיה זו העלו את ההשערה שניתן לגרום לתגובה אלרגית בלחמיות העיניים לא רק בתגובה למגע ישיר עם האלרגן אלא באופן עקיף על ידי הקשר העצבי הקיים בין האף לבין העיניים

לסיכום, אין ספק שמהמחקרים על יעילות ובטיחותו של אבמיס ועל הצלחתו בטיפול בתסמינים העיניים אנו למדים שהוא עשוי להוות בהחלט חידוש מבטיח בארסנל התרופות שלנו.

למרות שנזלת אלרגית היא בעיה כה נפוצה ומטרידה עדיין גדול הבילבול בקרב החולים והרופאים לגבי הטיפול הנכון לבעיה.
אחת הבעיות העיקריות של החולים האלרגים הוא הצורך לנדוד בין הרופאים השונים בהתאם לרקמה ולאיבר המשתתפים בתגובה האלרגית: רופאי האף אוזן והגרון, רופאי העיניים רופאי הריאה ורופאי העור למשל.
אין ספק שהגברת המודעות לשימוש בקווים המנחים הנכונים תוך שימוש בטיפולים החדשים עשוי לשפר את יעילות הטיפול והענות החולים

1. Nathan IRA. The burden of allergic rhinitis. Aller~Asthma Proc. 2007;28: 3-9.
2. Allergic Rhinitis and its Impact on Asthma (ARIA) 2008 update (in collaboration with the World Health Organization, GA(2)LEN and AllerGen). Bousquet J, et al ; Allergy. 2008 Apr;63 Suppl 86:8-160
3. Berger W, Godfrey JW, Grant AC et al. Fluticasone furoate (FF) nasal spray development of a next-generation delivery system for allergic rhinitis. J Allergy Clin Immunol 2007; 119(1 Suppl): S231.
4. US Food and Drug Administration Web site. Veramyst TM (fluticasone furoate) nasal spray: US prescribing information, http://www.fda.gov/ cder/. Accessed May 11, 2007.
5. Meltzer EO, Andrews C, Journeay GE, Lim J, Prillaman BA, Garris C, Philpot E. Comparison of patient preference for sensory attributes of fluticasone furoate or fluticasone propionate in adults with seasonal allergic rhinitis: a randomized, placebo-controlled, double-blind study. Ann Allergy Asthma Immunol. 2010 Apr;104(4):331-8.
6. Kaiser liB, Naclerio RM, Given J, et al. Fluticasone furoate nasal spray: A single treatment option for the symptoms of seasonal allergic rhinitis. J Allergy Clin Immunol. 2007;11 9: 1430-1437.
7. Rosenblut A, Bardin PG, Muller B, Faris MA, Wu WW, Caldwell MF, Fokkens WJ. Long-term safety of fluticasone furoate nasal spray in adults and adolescents with perennial allergic rhinitis. Allergy. 2007 Sep;62(9):1071-7
8. Baroody FM, Foster K, Markarian A, DeTineo M, Naclerio RM. Nasal ocular
reflexes and eye symptoms in patients with allergic rhinitis. Ann Allergy Asthma
Immunol 2008;100:194-9
9. Baroody FM, Shenaq D, DeTineo M, Wang J, Naclerio RM.JFluticasone
furoate nasal spray reduces the nasal-ocular reflex: a mechanism for
the efficacy of topical steroids in controlling allergic eye symptoms.
Allergy Clin Immunol. 2009 Jun;123(6):1342-8. .