טיפול בסטרידור

דף הבית >> אסטמה, ובעיות נשימה >> טיפול בסטרידור

סטרידור והטיפול בו

אין הורה שלא חווה ליל שימורים  שבו הילד לא הפסיק להשתעל שיעול נבחני, צרוד וחחנוק המלווה לעיתים גם בקוצר נשימה והקאה

שיעול שכזה מכונה סטרידור STRIDOR

סטרידור הינו ביטוי של הצרות בדרכי הנשימה העליונות היכולים להיגרם על ידי זיהום, אלרגיה, פגם מולד במבנה דרכי הנשימה העליונות או שאיפת גוף זר.

את מערכת הנשימה בגוף האדם ניתן לשתי מערכות: חלק תחתון המורכב מהריאות וחלק עליון המורכב מקנה הנשימה, הלוע, הגרון וחלל האף. סטרידור הוא מצב בו נפגמת פעילותו התקינה של החלק העליון במערכת זו, ונוצר מצב של היצרות קנה הנשימה, אשר מתבטא בנשימה רועשת ונבחנית וליחה הגורמת לשיעולים רבים. במקרים מסוימים יכולות להיווצר בצקות בדרכי הנשימה ובצקת במיתרי הקול.
הסטרידור שכיח יותר אצל פעוטות בשלושת השנים הראשונות לחייהם, בגלל שמערכת הנשימה אצלם קטנה יותר ורגישה יותר וכל נפיחות או הפרעה מתבטאים בצורה משמעותית אך הבעייה עשוייה להמשך גם בילדים גדולים.

הגורמים לסטרידור הם רבים ומגוונים ובראשם עומדים הגורמים האלרגיים, זיהום ויראלי או כזה שנגרם מחיידק, חולשה של קנה הנשימה מלידה (טרכאומלציה), אסתמה, נזלת, רפלוקס, גוף זר ששאף הילד, ליחץ חיצוני על קנה הנשימה  ועוד...

הרבה פעמים מלווה הסטרידור גם ילדים עם אסטמה, לרבות כמובן אסטמה אלרגית ולעיתים הוא גם יכול להגרם עקב חומציות יתר העולה מהקיבה אל הוושט (מצב המכונה רפלוקס)

לרוב, מצב של סטרידור מתבטא בבצקת ונפיחות באזור מיתרי הקול. נשימת הילד הופכת לצפצפנית בזמן השאיפה ולעתים גם בזמן הנשיפה ומופיע גם שיעול נבחני.

כאשר מדובר במחלה ויראלית בדרך כלל, היא שכיחה בעונת החורף והסתיו.

הסימפטומים מופיעים בדרך כלל בשעות הערב ומחמירים בשעות הלילה ובזמן בכי. המחלה חולפת מעצמה אחרי מספר ימים, כאשר השיא שלה נמשך בין 3-5 ימים. המחלה בדרך כלל נפוצה בילדים בגיל 3 חודשים עד 5 שנים ולעיתים קרובות היא מלווה בחום.

אבל בילדים רבים הסטרידור חוזר כעל עצמו שוב ושוב ואז יש צורך בבירור מעמיק יותר בכדי לזהות באם מדובר למעשה בתגובה אלרגית, סוג של אסתמה, ביטוי לנזלת אלרגית, או אפילו פגם אנטומי או שאיפת גוף זר.

מניעה, אבחון וטיפול בסטרידור

הטיפול הראשוני בהתקף של סטרידור כולל :
הרגעת הילד (בכי מחמיר את הבעייה)
הרמתו למצב מאונך
שאיפת אוייר צח וקריר כמו פתיחת חלון ואפילו ישירה מול מקרר פתוח
אינהלציות עם אדים קרים עשוייה לעזור
במידה והסטרידור נשמע קשה ויש חשש ממחנק או התעייפות הילד וירידה בחמצן יש להבהיל את הילד לחדר מיון או אפילו להזמין צוות רפואי הביתה
אבל ברוב הילדים התסמינים אינם קשים והם חולפים בהדרגה מעצמם

בילדים הסבולים מסטרידור השב וחוזר על עצמו אנו ממליצים על בירור הכולל בין השאר בירור של המערכת החיסונית ובדיקות אלרגיה
לעיתים קרובות נשלח את הילד לצלום ריאות וקנה הנשימה ולבדיקת רופא ריאות או גם אא"ג

כטיפול מניעתי רוב הילדם מקבלים אינהלציות או תרופות אחרות שמטרתם להרגיע את דרכי הנשימה ולמנוע את ההתפרצויות
הטיפול האנטי אלרגי הוא כיום הטיפול הטוב ביותר לילדים הסובלים מסטרידור ולכן חשוב לפנות אלינו לבירור ולהתאמת הטיפול