Mast Cell Activation Syndrome

תסמונת שפעול תאי הפיטום.

בשנים האחרונות התחלנו להכיר בקיומה של מחלה ישנה חדשה : תסמונת שפעול תאי הפיטום (תאי המסט).

תאי הפיטום הם תאים של מערכת הדם הפזורים לא בזרם הדם עצמו בד"כ אלא דוקא ברקמות עצמן : בעור, בדרכי העיכול ובדרכי הנשימה.

תאי הפיטום מכונים כך כיוון שתחת המיקרוסקופ הם נראים מפוטמים בבועיות רבות המכונות "גרנולות". גרנולות אלו מכילות חומרים רבים מאד בעל השפעות ביולוגיות עזות ולתאי הפיטום היכול לשחרר חומרים אלו בבת אחת לתוך הריקמה.

שיחרור שכזה נגרם בד"כ באופן מתון ומבוקר והוא עוזר לגוף בלחמה נגד זהומים, חבלות ומחלות אחרות.

אך לעיתים הוכים תאי הפיטום למרוגשים או משופעלים מאד והם שופכים את תוכן הגרנולות באופן לא מבוקר ובכמות גדולה ועשויים לכן לגרום לתגובות קשות מאד בגוף.

אחד הגורמים העיקריים לשפעול תאי הפיטום היא התגובה האלרגית למשל למזון מסויים, לתרופה או לגורמים סביבתיים שונים.

אך יש אנשים סבם חל שפעול של תאי הפיטום ללא כל גורם נראה עין, עקב מוטציה או שינויים אחרים המתרחשים בתוך התאים עצמם.

ביטויי המחלה

לתסמונת זו של שפעול יתר של תאי הפטום יש ביטויי מאד רב גוניים ולכן האבחנה היא מאד קשה.

חולים רבים סובלים מהתסמונת הזו מבלי להיות מאובחנים או לזכות לטיפול הולים.

הביטויים קשורים במיקום תאי הפיטום ולכן הביטויים עשויים להתרחש במערכת העיכול (התקפים פתאומיים של כאבי בטן ושלשול) , בדרכי הנשימה (ארועים של מחנק וקוצר נשימה), בעור (אודם פתאומי, פריחה וסומק) ואפילו במערכת העצבים והמוח (עלפון או פרכוסים).

קיימות תת קבוצות שונות לתסמונת זו בהתאם לחומרת הבעיה וסגו בהעייה שבתאי הפיטום.

לעיתים לא רק שתאי הפטום משופעלים יותר הם גם עשויים להתרבות באופן לא מבוקר ולגרום להסננה של הרקמה במיליוני תאי פיטום עד כדי מצב של מחלה ממארת (לוקמיה או מסטוציטוזיס)

האבחון והטיפול

האבחון נעשה ביקר על בסיס קליני, עדיין אין בדיקות אבחנתיות חד משמעותיות. ניתן לנסות ולמדוד את רמות החומרים שתאי הפיטןם משחררים (ביסטמין וטריפטז הם החומרים העיקריים), לבצע ביופסיה בכדי להדגים את השפעול או הריבוי של תאי הפיטום וכדומה.

כמובן שבמקביל חשוב מאד לשלול בעיות בריאותיות אחרות העלולות לחקות תסמונת זו כמו למשל אלרגיה של ממש, מחלות לב, אסתמה, מחלת האפילפסיה ועוד....

הטיפול במחלה תלוי מאד בחומרה ובביטויים והוא דומה מבחינות רבות לטיפול במחלות אלרגיות ולכן השחיבות הרבה בהוועצות עם רופא מומח הלאלרגיה בכל הקשור באבחון וטיפול

מתי צריך לחשוד בתסמונת שפעול היתר של תאי הפיטום:

הסימנים העיקריים המחשידים הם התקפים פתאומיים לא צפויים ויחסית קצרים (דקות שעות או ימים בודדים) של חולשה פתאומית, דופק מהיר, פריחה או הסמקה, כאבי בטן ושלשול, קוצר נשימה ואפילו עלפונות לא מוסברים.

אחד המיקרים הראשונים של שפעול וריבוי תאי פיטום גילית כבר לפני למעלה מעשור והמיקרה פורסם בעיתון "הרפואה"

אך מאז נמצאו מיקרים אחרים חלקם דומים וחלקם שונים

המקרה האחרון בו טיפלתי הייתה של מורה בישוב קהילתי באזור הגליל שסבלה מהתקפים קשים של חולשה כאבי בטן ועלפונות ושהשערת הרופאים שטיפול בה הייתה שמדובר במחלת האפילפסיה

מסטוציטוזיס מערכתי

לקריאת המאמר מאת קובי שדה, איריס דותן ויורם לבוא. "הרפואה" – כרך 139, חוברת ה'-ו', ספטמבר 2000.